Alkos försäljning ökade i augusti – rosévin lockar nu allt fler

Mousserande vin går bra hem bland finländarna. Försäljningen ökade i augusti med 15,2 procent i jämförelse med motsvarande tid i fjol. Bild: Christa Lundström/SPT

Allt fler finländare väljer rosévin då de handlar på Alko. Däremot går rödvin inte lika bra hem som förut.

Alkos försäljning ökade i augusti med 1,3 procent i jämförelse med fjolåret.

Bland de olika produktgrupperna ökade försäljningen av rosévin procentuellt allra mest. Ökningen var 23,3 procent i jämförelse med augusti i fjol.

Också mousserande vin lockar finländarna. Procentuellt ökade försäljningen av mousserande vi med 15,2 procent. Tredje mest ökade försäljningen av alkoholfria drycker. För dessa var den procentuella ökningen 10,2 procent.

Försäljningen att vitvin ökade procentuellt med 4,3 procent. Däremot minskade försäljningen av rödvin med 2,1 procent, försäljningen av starka viner med 0,4 procent och försäljningen av bryggeriprodukter med 3,9 procent.

Under årets åtta första månader har Alkos försäljning sammanlagt ökat med 12 procent.

– Den exceptionella coronatiden har ökat Alkos försäljning. Folk har i högre grad semestrat i hemlandet, och detta har märkts av hos oss i både affärernas och nätbutikens försäljning, säger Alkos affärsverksamhetschef Kari Pennanen i ett pressmeddelande.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning