Alko säljer allt mer men möter konkurrens på nätet

Bild: Max Nyberg/HBL-arkiv

Medan restaurangerna och passagerarfärjorna förlorade kunder ökade Alkos försäljning med över 20 procent i oktober.

Alkos försäljningsvolym ökade med 20,7 procent i oktober jämfört med oktober 2019, uppger bolaget. Det beror på att finländarna köper en större del av sin alkohol på Alko. I gengäld har krogarna gått dåligt och den privata införseln minskat på grund av coronaepidemin.

Överlag ser den totala alkoholkonsumtionen ändå ut att ha minskat, bedömer Alko.

Alko registrerade en ökning på 10,9 procent i kundbesök i oktober. Under årets tio första månader ökade Alkos försäljning med 13,2 procent jämfört med fjolåret.

Av Alkos försäljning ökade rosévinerna mest i oktober, med över 50 procent från fjolåret. Champagnen gick framåt med 37 procent, de övriga mousserande vinerna med 30 procent. De vita vinerna ökade med 27 och de röda med 23 procent.

Alko uppger att staten har fått in 84,2 miljoner euro mer i alkoholskatt och moms än under samma period förra året.

Nu tar en finländsk-estnisk näthandel ändå upp konkurrensen om kunderna. Det är Momentin Group som levererar produkter från Estland och nätaffärerna e-Drinks. Enligt egen utsago följer man EU- och finsk lagstiftning i all sin verksamhet. Betoningen ligger på viner, starka drycker och bryggeriprodukter, även finländska.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Black Friday 2020 – erbjudanden hos Preeco.fi

Mer läsning