Algoritmer och kampanjer

Bild: Mostphotos

I Europa borde partierna eller kampanjerna själva aktivt bygga databaser och sedan utnyttja analytik och maskininlärningsalgoritmer för analys.

Presidentvalen och kampanjerna i USA är plattformar för nya strategier i kommunikation och marknadsföring. USA har oftast varit föregångare när det gäller politiska kampanjer via radio, tv och också i frågan om internet och det som nu kallas molntjänster. Jag hade möjlighet att i en vecka i september följa med kampanjerna i Washington D.C.

En grupp kampanj- och kommunikationsproffs träffade människor från olika teknologibolag som jobbade för Clinton- och Trump-kampanjerna, människor som jobbat för Bernie Sanders kampanj, Jeb Bush kampanj och många fler.

Barack Obamas första valkampanj utnyttjade sociala medier och var också den första kampanjen som lyckades samla ihop en stor del av finansieringen via så kallade mikrodonationer. Donald Trump utnyttjade i synnerhet Twitter för att skapa rubriker och definiera den politiska agendan.

Presidentvalskampanjerna påverkar både tv och tidningarnas ekonomi. Kantar Media uppskattar att summan som alla kampanjer spenderade på betalda annonser sjönk för första gången någonsin. En del har att göra med sociala medier men också det faktum att streaming service, som till exempel Netflix, minskar tittarsiffrorna för tv. Inom kabel-tv-världen talar man om möjligheterna inom adresserad reklam, det vill säga reklam som säljs till specifika hushåll beroende på vem reklamen vill nå.

En stor trend inom kampanjerna är att utnyttja det som kallas big data. Att kombinera olika data för att hitta rätta målgrupper och tilltala dem är betydligt lättare i USA än i Europa eftersom det går att köpa stora data sets på ett annat sätt. I Europa borde partierna eller kampanjerna själva aktivt bygga databaser och sedan utnyttja analytik och maskininlärningsalgoritmer för analys.

Den digitala reklamen ger bättre mervärde. Öppnar mottagaren videolänken, skickar hen meddelandet vidare, delar hen innehållet, blir personen volontär i kampanjen, donerar hen pengar?

Det verkar sannolikt att både Clintons och Trumps kampanjer utnyttjade också robotar eller bots för att automatiskt skapa tweets och annat innehåll. Det betyder alltså att en smart algoritm skickat Twitter- och Facebook-meddelanden för att stöda kampanjerna eller deras budskap. En grupp forskare som observerade Twitter under tre tv-debatter fann att kanske så mycket som 20 procent av Twitter-meddelandena var automatiska, det vill säga algoritmdrivna. Dessa bots kan knappast ännu klassificeras som AI eller artificiell intelligens, men lång ifrån det är vi nog inte.

Det lönar sig att se närmare på innovationerna inom kampanjerna. Kampanjerna var negativa på ett sätt som inte riktigt fungerar på samma sätt i Europa. Den negativa tonen var så stark att man kan fråga sig ifall Clintons kampanj, som i sina tv- och webbreklamer koncentrerade sig på Trumps mycket kontroversiella och smaklösa påhopp på olika befolkningsgrupper, tappade bort sitt eget budskap. Eller kan du definiera innehållet i Clintons kampanj i enkel form?

Max Mickelsson Företagspartner och strateg.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning