Alf Rehn vill skärpa entreprenörsbilden: Försök hellre att lösa vattenkrisen än leverera pizza med drönare

Alf Rehn talade på Handelsgillets frukostseminarium i Helsingfors på torsdagen. Bild: SPT/Anna Back

Alf Rehn känner entreprenörer både i teorin och i verkligheten. Han är förfärad över att idolbilderna i allt högre grad verkar forma verkligheten.

Professorn och styrelseproffset Alf Rehn talar lättsamt om Homo startupicus, som i finländsk tappning är en skäggig ung man bekvämt bakåtlutad i en soffa i Rödbergen i Helsingfors. Han har sin bärbara dator i famnen, och på datorn finns det några klistermärken med moderna visdomsord i stil med att den som är passionerad aldrig misslyckas.

Enligt Rehn har vi blivit så vana vid den här bilden att vi inte reagerar på den längre, vilket vi enligt honom borde. Inte bara på grund av klistermärkena, som bland annat säljs av företaget Startupvitamins vars produkter pryder allt fler muggar och kontorsväggar.

– Passion never fails är struntprat! Jag har sett massor av passionerade företagare som kraschat, säger Alf Rehn som talade på Handelsgillets frukostseminarium i Helsingfors på torsdagen.

Problemet med den skäggige unge mannen är enligt Rehn att den ger en alltför homogen bild av entreprenören. Grävmaskinsförarna, frisörerna och rörmokarna presenteras sällan på samma sätt som app-visionärerna i medierna. Det här återspeglas sedan hos de studerande som Rehn träffar i universitetssammanhang.

– En hel generation tjugoåringar har uppfostrats till att det handlar om att lösa sina egna problem. De blundar för större och mer komplexa problem.

I stället för att kloka huvuden funderar på lösningar till en förestående global vattenkris, går tiden och resurserna åt till visioner om hur man får en pizza levererad med drönare. Detta backas upp av riskkapitalet, som Rehn glatt kritiserar. Enligt honom är riskbenägenheten mycket liten namnet till trots, det handlar oftast om att investera i en ung man som gått på ett toppuniversitet och har en lösning som nästan gjorts tidigare.

Många vill inte ta risker

Rehn vill inte skjuta skarpt på de unga, för dem är det naturligt att göra det som efterfrågas. Det är den äldre generationen som enligt honom måste ifrågasätta vilken typ av företag vi skapar och vad det kommer att leda till. Ikoniseringen av lyckade uppstartsföretagare, till exempel det Rehn kallar Saint Jobs of Apple, har fått oväntade konsekvenser.

När Rehn träffar studerande i entreprenörskap på universitet kan han dela in dem i olika kategorier. Vissa tar bara kurserna för att de är förhållandevis enkla studiepoäng, medan kanske var femte verkligen brinner för att skapa nytt.

– De brukar fråga om de kan utebli från seminariet på grund av ett kundmöte. Om de skulle prioritera seminariet framför kundmötet, är de på fel ställe.

Men en stor del av dem som studerar entreprenörskap tycks enligt Rehns observationer bara vara där för att komma i närheten av entreprenörer, de vill själva inte ta några risker. Den här gruppen är väl insatt i metoder och vokabulär, och citerar gärna Mark Zuckerberg.

– Allra helst skulle de jobba som koordinatorer i ängelnätverk. De vill vara tjänstemän men känna sig som uppstartsföretagare.

Det är inte bara studerande som vill ladda batterierna genom att frotteras med uppstartsföretagare, något Rehn noterat på Slush dit allt fler kommer bara för att insupa atmosfären. Problemet med det här, enligt Rehn, är att det kan avskräcka många potentiella entreprenörer eller styra dem fel. Hans exempel är en kvinnlig studerande som såg en nisch i att minska dödligheten bland griskultingar.

– När hon sedan sökte om finansiering sade hon att hon har en så kallad disruptiv innovation, och fokuserade på appen i stället för att berätta vilket mervärde företaget kan skapa.

Hjältesagans baksida

Ett annat exempel Rehn lyfter fram är Kyrö Distillery i Storkyro som ofta framställs som en härlig entreprenörssaga.

– Fem hipsterkillar får en idé i en bastu, de får guldmedalj nästan direkt och blir mediestjärnor. Då märker de att man behöver en liten fabrik om man gör lite gin, för att göra mycket gin behövs en stor fabrik. På Slush handlar 'skala upp' om att köpa mer utrymme på Amazon web services eller lansera nytt på App store. Att bygga fabrik är något helt annat, mycket mer skitigt. Jag raljerar med kärlek, men de hade ingen aning om vad de gav sig in på, säger Rehn som själv jobbat med företaget i fråga.

Rehn tycker att vi utöver de stora samhällsfrågorna och de verkliga globala behoven inte ska glömma att vissa blir företagare för att de inte kan annat. Han vill helt enkelt lyfta fram mångfalden i entreprenörskapet.

– Det spelar stor roll var vi gör med bilden av entreprenörskap. Vi behöver en kritisk diskussion om vad kulturen verkligen skapar.

Han tycker att vi ska börja med att skratta nästa gång vi ser en mugg med texten Get shit done.

PROFIL

Alf Rehn

Professor i innovation, design och management vid Syddansk Universitet i Odense.

Har tidigare varit professor i organisation och ledning vid Åbo Akademi och gästprofessor i innovation och entreprenörskap vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm.

Sitter även i bolagsstyrelser och är ofta anlitad som talare. Han har dessutom gett ut böcker, i år Johtajuuden ristiriidat.

Född 1972, har bott på olika orter under uppväxten i en tvåspråkig familj.

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39