Ålandstidningens framgångssaga ett trendbrott i branschen

Niklas Lampi, som nu är chefredaktör och vd på tidningen Åland i Mariehamn, bli ny vd för Wiklöf Holding-koncernens dotterbolag Mathias Eriksson och Mariehamns parti. Foto: Jonas Edsvik/Nya Åland Bild: /SPT

Ålandstidningen trotsar alla odds i mediebranschen. Tidningen går på vinst, upplagan ökar och antalet prenumeranter har vuxit de tre senaste åren. Nu sadlar tidningens vd Niklas Lampi om till dagligvaruhandeln och byggbranschen.

Niklas Lampi har jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv inom journalistiken. Han har ett förflutet som reporter på Vasabladet, ledarskribent på Åbo Underrättelser och utrikeskorrespondent på Hufvudstadsbladet innan han blev chefredaktör på Ålandstidningen 2004.

Från och med 2014 har han suttit på två stolar och jobbat både som tidningens vd och chefredaktör. I höst blir han vd för Wiklöf Holding-koncernens dotterbolag Mathias Eriksson och Mariehamns parti.

Varför har Ålandstidningen lyckats hålla ställningarna, trots stora omvälvningar i branschen?

– Man får aldrig glömma bort tidningens kärna. Vårt grunduppdrag är att producera kvalitativt, lokalt relevant innehåll för våra läsare, säger Lampi.

Medvind och dubbla spår

Strategin har burit frukt. Ålandstidningen har i dag hela 8 452 prenumeranter, vilket inte är fy skam i ett landskap med knappt 30 000 invånare.

– Det är fortfarande papperstidningen som tar in merparten av inkomsterna. Vi har därför satsat hårt både på papperet och på digitaliseringen, säger Lampi.

Till satsningarna hör beslutet att som enda tidning på Åland gå in för morgondistribution av papperstidningen i Mariehamn med omnejd trots höjda distributionskostnader. Ålandstidningen har också lyckats konvertera sina pappersläsare som har gått över till digitala abonnemang, i synnerhet i skärgården. Lampi betonar att man måste köra på två spår. Han vill ändå inte slå sig för bröstet för Ålandstidningens framgångssaga.

– Vi har också haft tur. Många faktorer har pekat i rätt riktning samtidigt. Vi måste komma ihåg att det åländska samhället är välbärgat med en låg arbetslöshet, stark köpkraft och livskraftig annonsmarknad som ger oss intäkter.

Hur ska de finlandssvenska dagstidningarna på fastlandet upprepa ert koncept?

– Grundförutsättningarna är olika så det är svårt att jämföra rakt av. Den största skillnaden är att Ålandstidningen är marknadsledare i ett enspråkigt svenskt landskap medan många finlandssvenska dagstidningar är i underläge och konkurrerar om annonser och prenumeranter över språkgränsen.

Lokala miljonärer som ägare

I fjol håvade Ålandstidningen in en rörelsevinst på 1,3 miljoner euro före skatt, vilket gav bolagets aktieägare hyfsade kapitalinkomster. Ålandstidningens största aktieägare är de åländska miljonärerna Anders Wiklöf och Ben Lundqvist som äger 41,8 procent av aktierna i Ålands Tidnings-Tryckeri, ÅTT, som ger ut Tidningen Åland.

Hur påverkar det här utgångsläget den journalistiska integriteten då två inflytelserika miljonärer äger nästan halva tidningen?

– Inte alls. Våra läsare är väldigt måna om att vi inte särbehandlar någon i vår dagliga rapportering. Det handlar om vår trovärdighet och den kan man inte fuska bort.

Hur hanterar ni problematiken med jäv och släktband på redaktionen?

– Närheten till beslutsfattarna är väldigt påtaglig i små samhällen. Det är på gott och ont. Det är viktigt att hantera det öppet så att reportrar med jäv och egenintresse inte får skriva om sådana teman där de är jäviga. Om vi slarvar med det här så reagerar läsarna.

Bristande konkurrens

Rekryteringen av Niklas Lampis efterträdare är redan i full gång. Styrelsen har ännu inte bestämt sig om tidningens nya chef ska ha samma dubbelroll som Lampi eller om man vill dela upp det redaktionella och affärsmässiga ledarskapet.

– Jag tror att det är en fördel att man sitter inne med ett helikopterperspektiv på hela verksamheten och har en förståelse för koncernens ekonomi, men det är styrelsens sak att avgöra hur det blir.

Du går nu vidare till dagligvaruhandeln. Vad borde göras för att bryta det oligopol som präglar den åländska livsmedelsbranschen?

– Konkurrensen inom dagligvaruhandeln på Åland har skärpts efter att S-gruppen etablerade sig här. Situationen i dag är därför mer diversifierad än för ett antal år sedan.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning