Chefredaktör på Ålandsbanken: Kvinnor är mindre kompetenta

Kvinnor är inte lika engagerade i finansbranschen, lyder förklaringen till att Ålandsbankens Sverigebilaga, med den talande titeln En fantastisk partner, skyr kvinnor i tidskriften.

Det är Linda Bernström i Stockholm som reagerar starkt på det senaste numret av En fantastisk partner med sexsymbolen, fotbollsproffset och mångsysslaren David Beckhamn på omslaget.

Det är dock inte Beckham hon kritiserar utan innehållet med den obefintliga närvaron av kvinnor i numret.

Undantaget är enligt Bernström skymten av en kvinnorumpa men i övrigt är det mansdominerat. "Det är sida upp och ner, man efter man och en och annan gubbe", skriver Bernström till den manliga chefredaktören Tore Davegårdh.

Han tackar för sin del för ett "jättetrevligt mejl" och så levererar han en förklaring som lyder: "Att verksamheten främst bedrivs av män inte självklart en nackdel. Det hänger samman med att kvinnor, tyvärr, inte är lika tilltalade och engagerade inom finansbranschen. Vore du betjänt av att servas av ett mindre kompetent och mindre engagerat team för att det består av kvinnor?"

Bernström har lagt ut sin korrespondens på Facebook, och responsen låter inte vänta på sig. De mer snälla kommentarerna lyder "gubbigt", de mer vassa ger direkt rådet "byt bank".

Senare får Bernström mejl från Ålandsbankens vd i Sverige Magnus Holm som gör sitt yttersta för att bortförklara det tidigare svaret. Han beklagar dels innehållet i En fantastisk partner, dels svaret och menar att det är helt i strid med hans och bankens uppfattning.

I ledningsgruppen på Ålandsbanken sitter åtta medlemmar varav tre är kvinnor, i styrelsen med åtta ledamöter är två kvinnor. Direktör för Ålandsbanken i Helsingfors och medlem i ledningsgruppen är Anna-Maria Salonius.

Hon är uppriktigt ledsen över tidningens respons till Bernström.

– Det finns många mycket duktiga kvinnor i finansbranschen i allmänhet både i Finland och i Sverige, det finns många duktiga kvinnor i bankvärlden och på Ålandsbanken. Jag kan bara djupt beklaga, säger Salonius och understryker att den finländska motsvarigheten till En fantastisk partner, Ålandsbanking hade i första numret och i nästa nummer en kvinna på omslaget.

Ålandsbankens vd Peter Wiklöf försäkrar för sin del att man ska göra sitt yttersta för att få bättre genusbalans i En fantastisk partner, och säger att redan nästa nummer, som utkommer inom kort, är ett tecken på det.

– Men det är klart att vi måste se om våra rutiner. Svaret som gavs var väldigt olyckligt formulerat, beklagar Wiklöf.

Åsa Ceder som sitter i styrelsen är upprörd och betecknar svaret som extremt klumpigt. Hon säger att tidningen En fantastisk partner verkligen inte har en genusdriven agenda.

HBL har bett Davegårdh utveckla sitt resonemang men inte fått svar.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08