Aktias kunder har problem med Verkkokauppa

Bild: Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Aktias kunder kan inte använda sig av nätbetalning med nätbankskoder när de köper varor på Verkkokauppa.com. På Aktia är man medveten om problemet och uppger att man jobbar hårt på att hitta en lösning.

De av Aktias kunder som går in på Verkkokauppa.com för att köpa julklappar stöter på ett oväntat problem. Det går inte att använda sig av nätbetalning med bankkoder. Kortbetalning både med credit och med debit fungerar bra, men nätbetalning har inte fungerat på ett par månader.

Problemet beror på att den infrastruktur för betalningar som näthandeln använder och som byggts upp av Nordea inte stöds av Aktias egna lösningar. Aktia har ännu inte något gränssnitt som passar ihop med den service Nordea erbjuder.

– Vi är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. Men eftersom det är frågan om att teknik och tekniska lösningar också måste testas så vågar jag inte ge någon tidtabell för när vi blir klara, säger Oscar Taimitarha, Aktias direktör för personkunder i södra Finland.

Taimitarha kan inte säga hur många andra nätaffärer som använder sig av Nordeas lösning och där Aktias nätbetalning därför inte fungerar. Verkkokauppa.com är en stor näthandel och den enda Taimitarha hört att banken nu fått respons på.

– Det här är vi naturligtvis inte nöjda med, speciellt när det gäller en så här stor aktör. Vi ska se till att saken rättas till, även om den tekniska utvecklingen dessvärre inte är klar över en natt, säger Taimitarha.

Det nya EU-direktivet för banker, PSD2, reglerar betalningstjänster och betalningsleverantörer inom EU och direktivet har lett till att bankerna byggt om sina gränssnitt. De lösningar bankerna valt kan skilja sig från varandra.

Aktia har enligt Taimitarha byggt upp sitt system med en lite annan logik än andra banker. Alla pusselbitar för att gränssnittet ska fungera i enlighet med PSD2 har inte fallit på plats ännu.

– Tyvärr har tillämpningarna i vissa fall byggts upp tekniskt på lite olika sätt, och i just det här fallet har det olyckligtvis lett till att de inte varit helt förenliga med varandra. Vi arbetar för att få pusselbitarna att passa, både tekniskt och villkorsmässigt, säger Aktias direktör.

Bara hos Aktia

Just nu är Aktia den enda finländska bank som inte har en fungerande nätbetalning på Verkkokauppa.com. Det är inte speciellt många andra nätbutiker som använder sig av Nordeas lösning och där Aktias nätbetalning alltså inte fungerar. Enligt experter på området är det inte frågan om något stort eller utbrett problem.

Taimitarha understryker att bankens kortbetalning fungerar i näthandeln. Kortbetalning är dessutom något banken rekommenderar, eftersom den enligt honom är säkrare. Speciellt om man använt sitt kreditkort har man som konsument ett bättre skydd om man vill reklamera varan eller om man inte får det man beställt, påpekar han. Det är ändå inte nödvändigt att köpa på kredit, med hjälp av ett debitkort kan inköpet betalas direkt.

Men Aktia har fått respons av kunder som gärna hade använt sig av nätbetalning i Verkkokauppa.com.

– Vårt mål är helt klart att nätbetalningen också ska fungera, våra kunder har reagerat på det här och vi prioriterar ärendet, säger Taimitarha.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning