Aktia bryr sig inte om sina småkunder

Bild: KSF-arkiv/Kristoffer Åberg

Jag uppskattar att ni noterat att er telefonservice är underdimensionerad. Det är likväl symptomatiskt att ni i stället för att öka resurserna låter era kunder betala för längre tid av köande.

Tack Aktia för svaret på min insändare (HBL Debatt 29.7). Då ni skriver ett standardiserat banken-har-inget-fel -brev och undviker att besvara mina allmänt formulerade frågor, som minsann inte omfattas av banksekretessen, verkar jag ha träffat en öm punkt. Nog om det.

Tillåt mig dock två kommentarer.

Om det stämmer att ni efter en övertrassering automatiskt skickar en serie påminnelser, som enligt er prislista kostar fem euro per styck, har ni glömt att debitera mig. Det finner jag högst osannolikt.

Jag uppskattar att ni noterat att er telefonservice är underdimensionerad. Det är likväl symptomatiskt att ni i stället för att öka resurserna låter era kunder betala för längre tid av köande.

Jag har nu avslutat kontot, vilket är synd eftersom det var mitt första bankkonto. Jag fick det – tillsammans med en fin spargris – av Helsingfors Sparbank, i dag Aktia, för snart 90 år sedan, då banken ännu brydde sig om sina småkunder.

Helge Hindström Helsingfors

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning