Afrikansk högspänningsmusik

Fatoumata Diawara från Mali höll publiken i sitt grepp under måndagens konsert i Huvila-tältet.Bild: Petri Anttila

Maliern Fatoumata Diawara skruvade rejält upp varven under den slutsålda måndagskonserten.

Helsingfors Festspel

Fatoumata Diawara, Meklit

Huvila 27.8.

Det finstämda som utmärker Fatoumata Diawaras album Fatou (2011) och Fenfo (2018) hade i måndags ersatts med robusta rockiga grepp, fyllig funk och afrobeat. Allt löpte som en svängfest men kvällen saknade ändå inte variation eller överraskningar.

Diawara, som är bekant från flera tidigare Finlandsbesök, har samarbetat med ett imponerande antal artister inom världsmusik, jazz och rock. Hennes soloskivor klingar moderna men är ändå rotade i traditionell afrikansk musik. Hon sjunger sina sånger på bambara och tangerar i dem globala problem och föråldrade seder som framför allt gör den afrikanska kvinnans liv jobbigt.

Sångerskans habitus utstrålar mycket av gångna generationers peace, love and understanding-hållning, men också av en sann rättskämpes kampanda – och då står skåpet stadigt på sin plats.

Diawara har också en del erfarenhet från film och teaterbranschen.

Lekande lätt höll hon också den här gången publiken i sitt grepp och var inte sen i att understryka den globala gemenskapens betydelse som den främsta garantin för världsfreden.

Hennes dervish-aktiga snurrande och plötsliga spurtar i charmigt fladdrande röd klänning avvek från de många strikt inövade koreografier som man så ofta får se på afrikanska konserter.

När det blev dags för en intensiv version av Nina Simones superba Sinner man, manifesterades både viljestyrka och något av det bästa som musikerna hade att bjuda på ur den högspänningsdrivna repertoaren.

Diawara varierade skickligt sin sång från smått grusigt till sensitivt. Sångsoundet dekorerades ställvis med lite delay och då hon greppade sin Gibson SG-elgitarr och gav järnet med wah wah-pedalen, fläktade det psykedeliskt. Det är intressant att notera hur Jimi Hendrix och dylika psykedeliker även inspirerar yngre afrikanska musiker.

Bredden på repertoaren ökades ytterligare med jammiga discofunk-lika inslag och övergången från dem till afrosväng skedde utan gnisslande skarvar.

Den i Etiopien födda sångerskan Meklit dukade som startmeny fram låtar med tropisk känsla och jazzinslag. Sångerskan och fyramannabandet sjöng och spelade kantigt. Gruppens udda stil tjänar ändamålet som säkert gör det knepigt för genrefixerade.

Ole Nerdrum

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00