HBL på Slush: "Man kan vara superproduktiv här"

Helsingfors är än en gång knutpunkten för affärsänglar och unga entreprenörer som vill skapa nästa Wolt.

Uppstartsfestivalen Slush ordnas i Mässcentrum i Böle 1-2 december.
Slush är tillbaka efter en paus på två år. Vi frågar folk i vimlet varför de kommit till Mässcentrum.
Nils Paajanen, operativ chef på karaokeplattformen Singa
Nils Paajanen.
– Jag har varit på Slush sedan 2010. Det är en stor lättnad att äntligen få träffa människor, man kan känna att folk är lyckliga, säger Nils Paajanen.
Hans Slushplan är att gå runt och prata med folk.
– Jag har också bokat in några träffar med samarbetspartner. Singa befinner sig i ett intressant skede, vi ska lansera i USA i januari. Det är en oerhört viktig marknad men svår ur upphovsrättsligt perspektiv. Nu har vi fått det tillstånd det tog Spotify tre år att få.
För att nå ut till restaurangerna i USA har bolaget fått finansiering på 1,4 miljoner euro. Just nu pågår också en gräsrotsfinansieringskampanj. Vem som helst kan nu placera i bolaget och sedan få aktier. Paajanen, 34, och hans kolleger har ett klart mål:
– Vi vill vara med och förändra musikindustrin. När en låt släpps skulle folk lyssna på den på Spotify, titta på musikvideon på Youtube och sjunga den på Singa. Jag tycker om att se folk sjunga, det känns som om vi gör en bra sak. Själv sjunger jag helst Amy Winehouses Valerie.
Stella Westerlund, tillväxtchef på Spacehub
Stella Westerlund.
– Det här är min tredje gång på Slush och första gången jag står och representerar ett företag. Många kommer och frågar om vår verksamhet. Till exempel kom det nyss förbi en kvinna som söker uppstartsbolag till London, säger Stella Westerlund.
Westerlund, ursprungligen från Sibbo, håller på att slutföra sina magistersstudier i entreprenörskap vid Hanken. Hon är anställd av bolaget bakom Spacehub, vars idé går ut på att folk med hjälp av en app kan reservera små mötesrum på centrala ställen i stan. De första boxarna dök upp i Helsingfors i maj.
Westerlund, 24, berättar att de använts flitigt i Kampen och i Gloet. En timme för två personer kostar 10 euro medan den större för fyra personer kostar 18 euro per timme.
Spacehub varken tillverkar eller designar mötesrummen, de köper olika modeller och tejpar dem med egen logo.
Det visar sig att Stella Westerlund är upphovskvinnan bakom begreppet Spacehub.
– Jag var först rädd att folk skulle tro att space har med rymden att göra. Men med vår logo tycker jag att det blev riktigt bra.
Hon är själv inte grundare till företaget utan jobbar som normal arbetstagare.
– Jag drömmer om att starta ett eget företag någon dag. Det ger många möjligheter och är flexibelt.
Men just nu gillar hon att jobba på ett uppstartsbolag.
– Här har jag en ansvarsfylld roll som skulle vara svår att få på ett större företag, säger Westerlund.
Joakim Kronqvist, jobbar på Starship som utvecklar en leveransrobot
Joakim Kronqvist.
Nykarlebybördiga Joakim Kronqvist medger att hans arbetsgivare, teknologiföretaget Starship, inte hör till dem som har satsat på att ha den mest uppseendeväckande montern. Men det behövs inte heller – bolagets dansande och skämtande leveransrobot talar för sig själv.
– Titta, den pratar, utbrister en kvinna i ett sällskap som stannar till vid Starships monter.
– Vi har programmerat den att sjunga julsånger och dra några vitsar. Den har väckt rätt mycket uppmärksamhet, säger Kronqvist.
Roboten är ändå inte utvecklad för att vara showman, utan för att leverera mat. I dagens läge har bolaget robotar i drift på ett tjugotal campus i USA och i ett antal städer i Storbritannien och Estland. Bolaget har sitt huvudkontor i San Francisco, men är grundat i Estland av Skype-profilerna Janus Friis och Ahti Heinla.
I större städer är trafiken ett problem, men roboten klarar av både att ta sig upp för gatstenar och att korsa övergångsställen, förklarar Kronqvist.
Starships marknadsnisch är det som på engelska kallas last mile delivery, på svenska sista milen-leveranser. Bolaget har inte bara utvecklat roboten, utan också en mobilapp som motsvarar Wolts och Foodoras appar. Tjänsten finns ännu inte i Finland.
– För tillfället utför vi ungefär 10 000 leveranser per dag. Det är väldigt mycket, och det går snabbt framåt. Det tog oss tre år att nå en miljon leveranser, men under ett år att komma upp i två miljoner.
Starship är på Slush främst för att rekrytera nya talanger. Bolaget har ett stort antal lediga tjänster, förklarar Kronqvist. Han är själv debutant på Slush.
– Det som slår mig är hur snyggt dekorerat allting är. Det är väldigt imponerande, säger han.
Kasper Kannosto, Slushvolontär med ansvar för medierna på mässan
Kasper Kannosto.
Slush sysselsätter över tusen volontärer. En av dem hittar vi längst bort i Mässhallen, där medierna kan jobba ostört.
– Det är mitt tredje år som volontär på Slush. Ett av åren hjälpte jag folk få en bra upplevelse i bastuvärlden som då byggdes upp här utanför. I år tänkte jag att det kunde vara en intressant upplevelse att träffa journalister från olika länder och att förstå vad Slush betyder internationellt, säger Kasper Kannosto.
Kannosto, 24, är kandidat i statsvetenskap från Åbo Akademi och börjar studera freds- och konfliktforskning vid ÅA i Vasa i januari. Det visar sig att han inte har några uttalade drömmar om att bli företagare.
– Jag vill bli diplomat och jobba med konflikter.
För en diplomat är det nyttigt att veta hur företagsvärlden fungerar, resonerar han. Speciellt intresserad är han av de samhälleliga frågorna som nu ligger högt på agendan. Han har också ställt upp som SFP-kandidat i kommunalvalet i Helsingfors.
– Jag är inte säker på om jag vill sträva efter samhällelig förändring som tjänsteman eller som politiker, men håller båda optionerna öppna.
På frågan om han är helt säker på att han inte ska bli entreprenör visar det sig att han redan har ett företag. Han köper skor och säljer dem vidare online.
Regina Sipos och Lin Gong-Deutschmann, investerare från Sverige
Regina Sipos och Lin Gong-Deutschmann.
Det har talats mycket om att årets Slush lockar färre passiva åskådare, i och med att antalet biljetter är minde än tidigare. Under sitt öppningstal betonade vd Miika Huttunen att varannan deltagare på mässan är antingen investerare eller företagare.
Två av investerarna som flugit in för evenemanget är svenska Regina Sipos och kinesiska Lin Gong-Deutschmann, bägge bosatta i Sverige. De är så kallade affärsänglar som investerar i bolag som befinner sig i den tidiga tillväxtfasen.
Sipos och Gong-Deutschmann har länge velat besöka Slush, men det här är första gången som de gjort slag i saken. Första intrycket är klart positivt.
– Man har alla möjligheter att vara superproduktiv här, det finns så många likasinnade att träffa, säger Gong-Deutschmann, som ser fram emot torsdagens snabbdejtning-programpunkt, där investerare och företagare får knyta kontakter under tidspress.
Bägge sysslar med det som kallas impact investment, en term som brukar användas för investeringar som inte bara ger avkastning utan också har positiva effekter på samhället eller miljön.

Vad vill ni ha ut av Slush?

– Framför allt handlar det om att knyta nätverk med andra investerare, i huvudsak kvinnliga sådana. Det finns inte alltför många av oss, säger Sipos.
– Kvinnliga investerare brukar också vara mer intresserade av att investera tillsammans eller att dela information. Men vi träffar förstås manliga investerare också, fyller Gong-Deutschmann i.
Duon ser fram emot att samla inspiration och information under mässan. Men några konkreta investeringsbeslut har de inte förberett sig för.
– Det förutsätter minst två träffar med företagarna, säger Gong-Deutschmann med ett skratt.

Hur ska man göra som uppstartsföretagare för att imponera på er?

– Jag vill se att entreprenören har en passion, att de verkligen brinner för sitt företag. Och så måste man ha en originell idé.
Peter Vesterbacka och Timo Airisto, entreprenörer och Slush-grundare
Timo Airisto och Peter Vesterbacka.
I vimlet framför huvudscenen står två verkliga Slush-veteraner: Timo Airisto och Peter Vesterbacka, som bägge var med och grundade företagsmässan för 13 år sedan.
Entreprenörerna ville, tillsammans med ett gäng andra i branschen, skapa en liknande företagargemenskap som den man ser i Silicon Valley – men med en finsk touch. Det var naturligt att valet av tidpunkt föll på november.
– Det finska vädret kan aldrig mäta sig med till exempel det franska, någon gång under året. Så vi valde den gråaste månaden. Namnet syftar också just på att det är en slaskig tid på året, säger Airisto.
Airisto och Vesterbacka är bara på Slush som deltagare, men med jämna mellanrum är det någon ivrig entreprenör som rycker dem i armen för att få tips och råd. Karakteristiskt klädd i röd tröja är Vesterbacka lätt att känna igen. När HBL stöter på honom står han i diskussion med en ung tanzanisk entreprenörsaspirant med matchande tröja.
– Han är 15 år gammal, är i Finland för första gången, och nu vill han flytta hit för att studera. Det är precis det här det handlar om, att få världens talanger att vilja komma hit, säger en entusiastisk Vesterbacka.
Slushs omfång är något helt annat än 2008, då mässan ordnades för första gången inför 300 deltagare. I år är det en något nedbantad tillställning, med 8 800 deltagare jämfört med över 20 000 för två år sedan.
– Men atmosfären är fortfarande densamma, säger Vesterbacka.
Vesterbacka går i gång när han får tala om frukterna av satsningen på den finska uppstartsgemenskapen. Ett kvitto på de finska bolagens framgång är att Finland, näst efter Estland, är det land som får in mest riskkapital per capita i Europa.
En av Vesterbackas hjärtefrågor är sammankopplingen mellan Finland och grannländerna. Under de senaste åren har han blivit känd för sitt engagemang för bygget av en tunnel till Tallinn. Nu i höst har han fått upp intresset för en annan förbindelse, den mellan Vasa och Umeå.
– Jag besökte Vasa tidigare i höst och träffade riksdagsledamoten Joakim Strand (SFP), entreprenören Sture Udd, stadsdirektören Tomas Häyry, hela Vasagänget. Det är en väldigt intressant region, men den tampas med arbetskraftsbrist. Man måste få in mer folk för att få industrierna att investera.

Rättelse: torsdagen den 2 december kl. 08.58. I en tidigare version var Joakim Kronqvists efternamn fel. Det är nu rättat.

ANDRA LÄSER