Det är fem veckor till valdagen. Tonen i kampanjerna hårdnar, och Centerledaren Juha Sipiläs påstående om ”de rödgrönas” vilja att helt stoppa skogsavverkningarna är knappast den sista osanningen i denna valrörelse. Medierna står i korselden mellan partiernas utspel och väljer dagligen vilka konflikter de bevakar och amplifierar. Att låta bli är ett publicistiskt beslut, men också en makthandling.
Relationen mellan den politiska eliten och journalisterna handlar nämligen om makt, konstaterar professorerna vid Södertörns högskola, Gunnar Nygren och Karl Magnus Johansson i en färsk forskningsrapport ”Close and Distant: Political Executive-Media Relations in Four Countries” (Nordicom 2019). Maktkampen handlar om vem som lyckas fånga allmänhetens uppmärksamhet och påverka bilden av politiken och de politiska aktörerna.
I denna kamp har den politiska eliten (politiker, specialmedarbetare, pressekreterare) och journalister i grunden ett symbiotiskt förhållande: med såväl motstridiga som ömsesidiga intressen är de beroende av varandra. Trots tillgång till sociala medier behöver politikerna alltjämt journalistiska medier för att nå allmänheten, och journalister behöver information som politiker besitter.
ANDRA LÄSER
Rån
14-åring rånades och misshandlades av jämnåriga i Lillhoplax – de misstänkta pojkarna utsattes sedan för rån av offrets närstående
21.03.2023 22:23

Helsingfors
Palmträden tillbaka vid Esplanaden efter paus på över 100 år – men klarar de av vintern?
21.03.2023 19:15

Sanktioner
Analys: Putin tvingas gå på knä för Xi – ”Kina behöver inte bry sig om vad ryssarna säger”
22.03.2023 05:01


Riksdagsvalet 2023
Henriksson lanserade begreppet ”Strömsöborgare”, Sanna Marin gjorde sämre ifrån sig – Så gick Yles valdebatt
21.03.2023 12:12
