Rekordbra orderläge för Åbovarvet

Mein Schiff 6 byggs på varvet i Åbo. Bild: Jussi Nukari

Beställningen på två jättelika kryssningsfartyg som Meyers Åbovarv fick på tisdagen ger jobb i hela landet. Det tror Janne Peltola, konsultativ tjänsteman på Arbets- och näringsministeriet och expert på marinindustrin.

I och med beställningen som Royal Caribbean Cruises gjorde är orderboken full till 2024 och läget är rekordbra.

Meyer uppgav inte priset för fartygen på tisdagen men säger att ett fartyg kostar hundratals miljoner euro. Bedömningarna rör sig mellan 800 miljoner och en miljard.

Janne Peltola säger att varven numera är som stora projektkontor som sköter beställningarna och monterar fartygen. Kring 80 procent av fartygets värde utgörs av underleverantörernas insatser.

– Varven å sin sida köper arbetet på fartygen av underleverantörsföretagen.

Peltola berättar att själva fartygsstommen bara utgör cirka 10–15 procent av det totala priset. De övriga kostnaderna utgörs av maskineriet, elektrifieringen, inredningen och övrig utrustning.

Just nu ska Meyers Åbovarv också investera 75 miljoner euro i själva varvet och dess dotterbolag. Investeringarna ska också fortsätta i framtiden.

Vd Jan Meyer uppger att varvet i och med den nya beställningen kan sysselsätta ännu fler i framtiden.

– Vi kan ändå inte vila på lagrarna utan vi måste hela tiden utveckla ny teknik. Vi konkurrerar med kreativitet och kvalitet, säger Jan Meyer.

Tusentals jobb

Varvsbolagets uppskattning är att varvet i framtiden kan sysselsätta upp till 1 800 personer. Den sysselsättande effekten bedöms vara mer än 15 000 årsverken.

Jan Meyer säger att varvet redan nu har ett bra team men att det måste utökas i och med de kommande uppdragen. Den historiskt långa orderboken garanterar att bolaget till och med kan utbilda personal både till varvet och till underleverantörerna.

– Det är alltid en utmaning att hitta bra personal men jag skriver inte under att den inte finns i Finland.

Janne Peltola säger att kring 60 procent av underleverantörskedjan för Åbovarvet finns i Egentliga Finland. De därpå följande mest betydelsefulla områdena är Nyland, Birkaland och Satakunta.

Ny teknik testas

I de nya fartygen kommer man att använda många innovationer. En av dem är bränsleceller som energikälla. Varvets och Royal Caribbean Cruises målsättning är att utveckla bränslecellstekniken så att den kan användas som huvudsaklig energikälla för fartygens hotellverksamhet, konstaterar Jan Meyer.

Övergången till ny teknik sker gradvis. Bolaget uppger att det börjar med att först testa bränslecellerna på Royal Caribbean Cruises andra fartyg.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning