Tv-filmtips: Nya Austen-filmen är en riktig fräckis

En fräck Jane Austen-filmatisering, en överraskande Oscarsvinnare, en bitterljuv romantisk komedia, en okänd Hitchcock-pärla och ett inhemskt drama i skriftskolemiljö. Krister Uggeldahl har botaniserat i den kommande veckans utbud av tv-filmer.

Lydia Rose Bewley, Richard E Grant, Dakota Johnson och Yolanda Kettle i den furstligt underhållande Jane Austen-filmatiseringen Övertalning

Veckans Tv-filmtips

Övertalning (Persuasion)

Betyg: 3/5
(Storbritannien 2022) Roger Michells Övertalning från år 1995 räknas till de starkare Jane Austen-filmatiseringarna. Men fy skam är inte heller Carrie Cracknells färska tolkning, kanske för att man här tar ut svängarna med materialet. Säg hej åt Anne Elliot (Dakota Johnson, ett otippat men förvånansvärt fungerande val) som för åtta år sedan gav på båten åt Frederick Wentworth (Cosmo Jarvis), en sjöman "utan status och förmögenhet". Men det var då det. Nu har karln stigit i graderna och de romantiska inviterna är många. Anne hon kan inte annat än hålla god min, i väntan på det amorösa dråpslaget. Johnson för osökt tankarna till en viss Bridget Jones och river av bara farten ner den fjärde väggen, men välspelat och furstligt underhållande är det. Speciellt kul är Richard E Grant som gestaltar Annes fåfänga pappa, sedan må magsura brittiska kritiker säga vad de vill. Netflix.
17-åriga Ruby (Emilia Jones) i Oscarsvinnande Coda är till skillnad från sin bror och sina föräldrar inte dövstum. Photo: Mark Hill

Coda (CODA)

Betyg: 3/5
(USA 2021) Tidigare i år lade Siân Heders Coda (som i Child of deaf adults) beslag på en Oscar i kungkategorin Bästa film, bra överraskande med tanke på att det ingalunda är fråga om en originalfilm utom om en nyfilmatisering (med franska rötter). Här möter vi 17-åriga Ruby (Emilia Jones) som till skillnad från sin bror och sina föräldrar inte är dövstum. Som en följd av detta får hon lova att hjälpa till med det mesta, inklusive fisket, familjens främsta inkomstkälla. Det går inte överraskande ut över skolarbetet men lider gör också Rubys stora passion, sång och musik. Men även om inramningen är något konventionell är det inte att ta fel på berättarglädjen. Mycket av det här känns ärligt och genuint, rentav gripande. Och till det kommer den musikaliska biten med Eugenio Derbez i rollen som passionerad musikpedagog. Cmore.
Ethan Hawke, Rose Byrne, Chris O'Dowd i Juliet, naked.

Juliet, naked

Betyg: 4/5
(Storbritannien 2018) Det är varken kvinnan eller flaskan som är mannens bästa vän, det är Nick Hornby, författaren. Ingen har som Hornby skildrat männens fäbless för sånt som musik (High fidelity) och fotboll (Fever pitch), ett nörderi som har en tendens att förvandla till synes vuxna människor till värsta barnrumporna. Mera om detta i Jesse Peretz Juliet, naked där Chris O´Dowd agerar musikfreaken Duncan. Hans stora idol är Tucker Crowe (Ethan Hawke), en amerikansk indieartist som inget hört av på typ tjugo år – tills nu när en gammal demoinspelning vänder upp och ner på Duncans och flickvännen Annies (Rose Byrne) liv. Resultatet är en romantisk komedi som går sina egna vägar, detta samtidigt som Hornby (som alltså skrev den litterära förlagan) flinar åt karlslokar som låter sitt musikintresse går före kärleken och livet i stort. Bitterljuvt, kvickt och charmigt, en oslipad diamant. Hero tisdag 9.8 kl. 21.00-23.00
Ungdomar på skriftskolläger i Eden.

Eden

Betyg: 2/5
(Finland 2020) Eden av Ulla Heikkilä är ett ungdomsdrama som utspelar sig i skriftskolemiljö, rättare sagt under lägerveckan. Inte för att alla är lika taggade. Där Aamu Milonoffs skeptiker går i skriban för sin mormors skull är Jenna (Linnea Skog) i första hand inställd på det här med röka, chilla och hångla. Jämnt drar inte heller lägerledarna och så har Tommi Korpelas rock´n´ roll-präst svår att samsas med Satu Tuuli Karhus bibeltrogna torrboll. Lägg till en uppsjö av samtalsämnen – allt från miljöfrågor och sex till insnöad nationalism – och man får lust att tala om ett dramatiskt ymnighetshorn. Vad synd då att de filmisk-dramaturgiska penseldragen inte håller jämna steg med de tematiska ambitionerna. De unga skådespelarna är det inget större fel på men dialogen och manuset tenderar att måla in karaktärerna i ett hörn. Till slut blir det lite grann styltat. Yle TV2 tisdag 9.8 kl. 21.00-22.30
Farley Granger och John Dall i Repet (1948).

Repet (Rope)

Betyg: 3/5
(USA 1948) Lite sedd Hitchcock-film, bäst känd för dess läckra, utstuderat långa, tagningar. Joo, plus att handlingen bygger på historien om Leopold & Loeb, de två ynglingarna som i Chicago 1924 hade livet av en tonårsgrabb, med berått mod. Här är det John Dall och Farley Granger, Harward-studerande bägge två, som inledningsvis stryper en studiekompis. Tanken är att utföra det ”perfekta mordet”, något som man i kraft av sitt överlägsna intellekt anser sig ha rätt att göra. Inte nog med det: efter att kroppen gömts undan i en kista i vardagsrummet ställer man till med fest för den mördade ynglingens närmaste! Sade vi att man bjuder in även James Stewarts akademiker som mycket riktigt anar ugglor i mossen. Ett formexperiment om något, men ett galghumoristiskt och psykologiskt intrikat sådant. Det är svårt att slita sig. Yle Teema & Fem fredag 12.8 kl. 21.05-22.25

ANDRA LÄSER