Straffas stadsbor när biljettpriserna höjs? Så här kommer du billigast undan, tipsar HRT

De som gör längre resor betalar mindre i kollektivtrafiken från årsskiftet medan de som reser kortare sträckor får betala mer. HRT förklarar varför och ger också tips för dig som vill komma billigare undan.

HRT höjer priserna för biljetter i AB-, BC- och CD-zonerna. ”Någonstans måste vi höja priserna med tanke på situationen”, säger Mari Flink.
Vera Arhippainenvera.arhippainen@hbl.fi
03.11.2022 05:00 UPPDATERAD 03.11.2022 08:17
– Priset på en månadsbiljett i AB-området höjs med 8 procent. För en enkel resa i samma område är prishöjningen 11 procent. Det är en ovanligt stor prishöjning, erkänner Mari Flink, avdelningschef på HRT.
– Biljettpriset sänks för de som åker längre resor, i ABC- och ABCD-zoner. Det är för att priserna varit för höga. Vi vill att man väljer kollektivt och inte tar bil.

Är det de som bor i AB-området som betalar för långpendlarnas prissänkning?

– Nej, det är kranskommunerna som betalar. Områden som Sibbo, Sjundeå och Kervo börjar nu stödja kollektivtrafiken med skattemedel i högre grad än förr. Det kostar fortfarande mera att köpa ABC-biljetter än att köpa AB-biljetter.

Varför höjs priset?

– Huvudskälet är förbättringarna av kollektivtrafiken, infrastrukturskostnaderna höjs med 130 miljoner euro nästa år. Den andra orsaken är energikrisen, höjda bränslepriser och inflationen. Någonstans måste vi höja priserna och med tanke på situationen är jag nöjd med hur lite vi varit tvungna att höja. Det fanns en stor risk att procenthöjningen skulle varit tvåsiffrig.
Somliga har märkt att det är dyrare att köpa engångsbiljett direkt i HRT-appen, jämfört med vad priset är om man betalar med busskort. – Det är bara om man köper med telefonräkningen, eftersom det blir dyrare. Man kan också betala med bankkortet i appen och då är det inte dyrare än på andra sätt, säger Mari Flink.

”Stadsbor kan ta cykel”

– I kranskommunerna finns det en risk att folk vänder sig till bil i stället för kollektivt om biljetterna är för dyra. Det här försöker vi undvika, säger Mari Flink.

Är det rimligt att betala över 3 euro för att ta spårvagnen några hållplatser?

– Vi försöker framför allt tänka på de som dagligen använder kollektivtrafiken. För den tillfälliga användaren är det kanske ändå inte så stor skillnad om biljetten kostar 2,80 eller 3,10.
– I innerstaden är det också lättare att ta cykel eller att gå. Och jämför man AB-biljetten med priset på elsparkcyklar är det förhållandevis billigt.  

Hur är det med äldre personer, eller under vinterföre då cykel och promenad försvåras?

– För dem kan jag varmt rekommendera att köpa en billigare årsbiljett nu innan prishöjningen. Och pratar vi om personer som är äldre än 70 år får de 40 procent rabatt på periodbiljetter – också efter årsskiftet.
– Inne i innerstaden är det lättare att vända sig till cykel och att gå till fots än det är om du bor längre bort. Och det är hållbart resande som vi också stöder, säger Mari Flink. 

Köp årsbiljett nu – betala mindre

Enligt Mari Flink är det nu ett gyllene tillfälle att köpa förmånligare årsbiljett för de som oroar sig för höjda priser i AB-, BC- och CD-resezonerna.
– Om du köper en årsbiljett innan januari betalar du med det nuvarande priset de följande 12 månaderna, säger Mari Flink.

Är det många som redan börjat köpa biljetter?

– Ja, det är väldigt populärt. Just nu kostar AB-biljetten 65,30 euro i månaden, med rabattpris är det 52,30 euro. Vid årsskiftet blir månadsbiljetten i AB-området 70,60 euro. Det betyder att du sparar nästan 20 euro i månaden nu jämfört med i januari.

Får man inte rabatt på årsbiljett också efter januari?

– Det kommer vara möjligt att få rabatterat pris då du köper en årsbiljett, men då baserar sig rabatten på det förhöjda grundpriset, alltså 70,60 för en AB-biljett. Med årsrabatten blir månadspriset 58,80. 

ANDRA LÄSER