Teaterrecension: Teaterns magi kan fortfarande förtrolla – Skärgårdsteatern bjuder på både originaldramatisering och -musik

I Den Lyckliga Ön gräver Skärgårdsteatern där dom står och gör bokstavligen en pjäs om skärgården. Resultatet är en välbalanserat energisk och vacker äventyrsberättelse fylld av både glädje och tanke.

Lo (Antonia Henn) och Fågeln (Astrid Stenberg) står i centrum av Skärgårdsteaterns Den Lyckliga Ön. Repetitionsbild.
Skärgårdsteaterns pjäs Den Lyckliga Ön är baserad på en barnlitterär förlaga av Marit Törnqvist, men Lars Idmans scenografi som möter en redan då man bänkar sig i den ännu upplysta salen också nickar mot en annan klassisk och älskad familje- och skärgårdsförfattare: scenen domineras nämligen av en charmigt väderbiten träkonstruktion som för tankarna till de sjömärken och andra fantasifulla drivvedsbyggen som allt som oftast dyker upp i Tove Janssons berättelser eller hennes vackra illustrationer.

ANDRA LÄSER