Singapore först ut med förarlös taxi

Världens första förarlösa taxibilar med riktiga kunder har rullat ut på gatorna i Singapore. Det lilla startupföretaget Nutonomy hann några dagar före Ubers variant på temat som debuterade i Pittsburgh, USA.

Hoppfull. Karl Iagnemma tror att folk på sikt kommer att välja en billigare förarlös taxi hellre än en dyrare med förare.
Om du kallar på en taxi i Singapore kanske du får en som saknar förare. Än så länge handlar det om en testverksamhet som begränsats till en del av affärsdistriktet i staden. Förutom hårda fakta om hur det utfaller rent tekniskt vill bolaget också veta hur kunderna reagerar på de "förarlösa" bilarna, som tills vidare övervakas av ingenjörer när de kör i trafiken. Planerna är att bilarna ska vara helautomatiska 2018.
Under testperioden bjuds taxikunder in att testa den taxiapp som kallar fram en förarlös bil på beställning. Man reser gratis och betalar i form av den feedback man ger. Bilarna är naturligtvis eldrivna och ganska små, antingen Renault Zoe eller Mitsubishi i-MiEV som utrustats och konfigurerats för förarlös körning.
En intressant detalj är att det lilla startupföretaget med 50 anställda baserat i Cambridge, Massachusetts, hann före den internationella taxirebellen Uber som nu också genomför liknande test i Pittsburgh i samarbete med Volvo.
Nutonomy grundades av två MIT-ingenjörer med erfarenhet av robotik. VD Karl Iagnemma säger att strategin var att plocka ihop ett team som redan kunde allt om ämnet.
– En av utmaningarna är att teknologin i de autonoma bilarna inte är den traditionella. Det är inte bilteknologi vi talar om, det är robotteknologi, säger han. Den insikten gav ett litet försprång gentemot andra och mycket större aktörer med en mera traditionell approach.
Perfekt testbana
Singapore är en perfekt testbana eftersom myndigheterna stött tanken på autonom trafik sedan början. I augusti skrev Nutonomy på ett avtal med trafikmyndigheterna i Singapore. Det gjorde det möjligt att testa tekniken ute i trafiken på gatorna i staden.
Enligt Iagnemma var det kombinationen av lagstiftning, infrastruktur, trafikkultur, väder och "den allmänna tendensen att följa trafikregler" som gjorde Singapore till det bästa valet.
– I både Europa och USA är trafiklagstiftningen mycket mera komplicerad än här, men kanske ännu viktigare är trafikbeteendet i Singapore. Om man kan vara tämligen säker på att bilisterna uppför sig logiskt och rationellt och följer trafikreglerna är det mycket lättare att genomföra det vi gör.

Inte utan övervakning

Autonoma eller självkörande bilar är en beteckning som än så länge är lite missvisande. Fortfarande måste det finnas en övervakare i bilen för alla eventualiteters skull, men verksamheten går delvis ut på att småningom vänja kunderna vid att det egentligen är bilen själv som kör.
En av orsakerna till att Nutonomy släpptes ut på gatorna i Singapore är att taxikåren åldras snabbt, och att de unga inte i första hand väljer det yrket. Enligt Iagnemma kan den förarlösa teknologin helt enkelt lappa bristen på arbetskraft inom taxibranschen.
Målet är att eliminera också övervakaren i bilen. Det är då man får den kostnadsinbesparing som nästan allt egentligen handlar om. Iagnemma tror att folk kommer att välja en billigare förarlös taxi hellre än en dyrare med förare, åtminstone när de vant sig vid tanken och testat förarlösa resor. Det blir på sikt ett ekonomiskt alternativ till att ha en egen bil, säger han.
Visionen är klar, men tidtabellen är ännu oviss.
Riktig testverksamhet i vanlig trafikmiljö är ett krav eftersom det annars är svårt att veta vad presumtiva kunder egentligen anser om förarlösa bilar. De flesta gallupfrågor om autonom trafik som utarbetats är för abstrakta för att svaren ska kunna visa någonting konkret. Man måste testa hur det känns innan man vet vad man ska svara. Det innebär att det måste finnas rätt många testområden på olika håll i världen för att folk ska kunna veta vad de uttalar sig om.
Många biltillverkare är redan sysselsatta med förarlös teknik i olika varianter. Volvo Cars startade förra veckan projektet Drive Me, som ska låta vanliga familjer i Göteborg använda förarlösa bilar på allmänna vägar.Volvo samarbetar också med Uber med kring en förarlös taxi. Tesla planerar en förarlös modell tänkt för bildelning, Ford lovar en bil utan ratt och pedaler inom fem år och både Apple och Google har länge engagerat sig i ämnet. Olyckor har förekommit.
ANDRA LÄSER