Näthandel och statliga stöd höjer Marimekkos vinst

Marimekkos försäljning inom detaljhandeln sjönk på flera marknader i fjol. En god näthandel, en positiv utveckling i partihandeln i Finland och statliga stöd i miljonklassen bidrog till att vinsten ändå var högre än 2019.

Marimekko höjer vinsten jämfört med 2019.
18.02.2021 09:51 UPPDATERAD 18.02.2021 20:19
Marimekkos omsättning sjönk i fjol med en procent jämfört med 2019 och var 123,6 miljoner euro mot 125,4 året innan. Försäljningen inom detaljhandeln försämrades i Finland, Nordamerika och Skandinavien, medan partihandeln inte nådde upp till nivån 2019 i marknadsområdet Asien och Stilla havet. Marimekkos internationella försäljning stod i fjol för 42 procent av omsättningen, mot 43 procent året innan.
Näthandeln gick däremot bra samtidigt som leveranser i samband med olika kampanjer också lyfte den inhemska partihandeln.
Fjolårets jämförbara rörelseresultat var 20,2 miljoner euro mot 17, 1 miljoner år 2019. Det förbättrade resultatet förklaras enligt bolaget av att man lyckats sänka sina fasta kostnader. Det underlättades av de statliga stöd som bolaget tog del av.

ANDRA LÄSER