Marimekkos omsättning sjönk i fjol med en procent jämfört med 2019 och var 123,6 miljoner euro mot 125,4 året innan. Försäljningen inom detaljhandeln försämrades i Finland, Nordamerika och Skandinavien, medan partihandeln inte nådde upp till nivån 2019 i marknadsområdet Asien och Stilla havet. Marimekkos internationella försäljning stod i fjol för 42 procent av omsättningen, mot 43 procent året innan.
Näthandeln gick däremot bra samtidigt som leveranser i samband med olika kampanjer också lyfte den inhemska partihandeln.
Fjolårets jämförbara rörelseresultat var 20,2 miljoner euro mot 17, 1 miljoner år 2019. Det förbättrade resultatet förklaras enligt bolaget av att man lyckats sänka sina fasta kostnader. Det underlättades av de statliga stöd som bolaget tog del av.
ANDRA LÄSER
Brott
Polisen går ut med nya detaljer om våldsbrottet i Borgå: ”Kunde ha slutat mycket värre” – en inblandad är minderårig
27.03.2023 12:40


Helsingfors-Vanda flygplats
Priskrig på flygplatsen: Skattefria chokladägg är nästan dubbelt så dyra som samma ägg i matbutiken
27.03.2023 05:00

Aktia
Aktias sista utpost i Västnyland finns nu i Karis – finns det en framtid för traditionella bankkontor?
27.03.2023 05:00

