Konsumentombudsmannen: Nobba Norwegians anbud om flygpoäng

Enligt konsumentombudsman Katri Väänänen lönar det sig inte att ta emot Norwegians flygpoäng som ersättning för ett avbokat flyg.

Norwegians vd Jacob Schram berättade förra veckan att bolaget har begärt fyra av sina dotterbolag i konkurs.
Norwegian meddelade på måndagen att bolaget har lagt fram ett förslag till en räddningsplan för att undvika konkurs. Cirka 95 procent av Norwegians flyg har ställts in och 80 procent av personalen är permitterad. Norwegians fyra dotterbolag har begärts i konkurs förra veckan. Norwegians framtid avgörs på bolagsstämman den 4 maj. Då blir det klart om flygbolaget kan beviljas skuldsanering för att undvika konkurs.
Norwegian har erbjudit sina kunder flygpoäng i stället för en återbetalning av köpta flygbiljetter. Enligt konsumentombudsmannen är det klokast att kräva ekonomisk ersättning för avbokat flyg.
– Nu är inte rätt tidpunkt att ta emot Norwegians flygpoäng eftersom det är osäkert om det blir fler flyg. Det lönar sig att kräva återbetalningen i reda pengar, säger konsumentombudsman Katri Väänänen i ett pressmeddelande.
Enligt Väänänen kan det vara bra att invänta flygbolagets avbokning i stället för att själv avboka sitt flyg. Hon understryker att konsumenterna enligt lagen alltid har rätt att få flygbiljetten återbetald då flygbolaget avbokar flyget.
Enligt konsumentombudsmannen är det klokast att kräva ekonomisk ersättning för avbokat flyg och inte godta Norwegians anbud om flygpoäng.
Om resan har betalats med kreditkort kan man enligt konsumentskyddslagen ansöka om ersättning av det egna kreditkortsbolaget. Kreditkortbolaget kan inte kräva att konsumenten kontaktar flygbolaget för ersättning.
Enligt Väänänen går man som konsument miste om rätten att kräva tillbaka sina pengar av kreditkortsbolaget om man accepterar gåvokort eller flygpoäng och flygbolaget går i konkurs.
ANDRA LÄSER