Pandemin ställer till det för flygbolagen

03.01.2022 16:15
Ulf Hindström skriver om sin reseupplevelse hos Finnair (HBL Debatt 27.12).
Vi beklagar trängseln i vår incheckning på Helsingfors flygplats och problemen med betalningsenheten ombord på flyget.
Tyvärr har vi haft enstaka resursproblem med vår verksamhet de senaste veckorna. Under coronapandemin har flygtrafiken varit på låg nivå och nu när trafiken växer har vi inte lyckats öka resurserna så snabbt som vi hoppats. Dessutom orsakar nu omikronvirusvarianten och influensasäsongen sjukskrivningar. Vi jobbar för att få mer resurser till vår verksamhet.
På grund av den pågående semestersäsongen ökar antalet kunder på våra flyg och på flygplatserna. Nästan alla länder har sina egna krav för resedokument, och det tar sin tid att kontrollera att alla kunder har de dokument deras destination kräver, tyvärr betyder detta att köer vid till exempel incheckning eller säkerhetskontroll kan uppstå under rusningstid. Vi informerar våra kunder före resan att anlända i tid till flygplatsen, minst två-tre timmar före avgång beroende på destination. Vi är glada att detta råd nådde Hindström.
Vi hade även extra guider för att hjälpa kunderna i avgångshallen under de mest hektiska dagarna. Flygbolagen har tyvärr begränsade möjligheter för utrop i avgångshallen, eftersom många flygbolag använder samma lokaler och flygplatser har sina egna regler för detta.
Vi har introducerat en ny betalningsenhet ombord på våra flyg för att erbjuda nya betalningsmetoder. På grund av ändrade krav på betalkort är tillfälliga störningar i kortbetalningar för närvarande möjliga på flygen, vilket beror på brister i internetanslutning under resan. Vi jobbar hårt för att säkerställa smidiga betalningar så snart som möjligt.

Jaakko Schildt,

operativ chef, Finnair

ANDRA LÄSER