Dansk tv: Modejättar bränner tonvis med oanvända kläder

Modeföretag bränner årligen stora mängder oanvända kläder som inte haft åtgång. Det avslöjar danska TV2:s program Operation X.

Enligt danska TV2 hör H&M till de modeföretag som bränner stora mängder oanvända kläder, trots att företaget uppmanar till återvinning.
Sedan 2013 har den svenska modejätten H&M skickat i genomsnitt tolv ton varor per år in i värmekraftverket i Roskilde. Det uppger det danska tv-programmet Operation X.
– Mängden motsvarar 30 000 par jeans, säger programledaren Morten Spiegelhauer i programmet.
Själva hävdar H&M att det handlar om hälsofarliga kläder som till exempel kan vara skadade av kloakvatten eller innehålla höga halter av kemikalier. De danska journalisterna har i laboratorium låtit undersöka klädpartier som enligt H&M misstänktes ha blivit angripna av mögel och eller innehålla förhöjda halter av bly. Enligt redaktionen visar testerna inga problematiska innehåll av bly i jeansen, inte heller några tecken på fuktskador och bakterier från kloakvatten.
H&M har i flera år uppmuntrat till insamling av använda kläder för att de ska kunna återanvändas och återvinnas.
Men H&M är inte det enda modeföretag som bränner användbara kläder. Enligt Operation X bränns allra mest av danska Bestseller, med varumärken som Vero Moda och Jack & Jones. Till skillnad från H&M har Bestseller medgett att en del av kläderna som bränns kommer från företagets butiker, helt enkelt för att de inte haft åtgång.

Modebranschens affärslogik

Helsingin Sanomat, som också refererar danska TV2:s nyhet, har intervjuat Aalto-universitetets professor Kirsi Niinimäki, som är specialiserad på mode. Enligt Niinimäki bränner modeföretag runtom i världen enorma mängder användbara kläder, men den mängden är svår att slå fast eftersom det här är någonting företagen håller tyst om.
Enligt Niinimäki beror klädbränningen på modebranschens affärslogik; utbudet är så stort att allt inte går åt, samtidigt som trenderna växlar snabbt – plagg som upplevs gamla vill ingen ha. Att sälja kläderna på rea är inte ett alternativ eftersom det mer eller mindre kontinuerligt pågår olika slag av kampanjer i branschen.
– Om hälften av kläderna säljs på rea, så vem skulle då köpa fullpriskläder? Företagen går miste om vinstmarginal och då är det mera lönsamt att förstöra kläderna, säger Niinimäki till HS.
Enligt Niinimäki är många av dagens plagg svåra att återvinna eftersom en stor del av dem är gjorda av textilblandningar. Just nu forskar man i hur till exempel bomull och polyester ska kunna skiljas åt så att materialen ska gå att återanvända.
– Den som vill värna om återvinning borde prioritera kläder som till hundra procent är gjorda av ett och samma material, säger Niinimäki till HS.
ANDRA LÄSER