Anton & Anton stänger i Ulrikasborg – företaget sadlar om

Företaget stänger dörrarna till sin sista fysiska butik och tar nya tag på nätet. Orsaken till stängningen är det instabila världsläget, enligt vd:n.

Den 30 juni klockan 18 stänger Anton & Anton sina dörrar i Ulrikasborg. På butikens fönster står det: "Tack till alla underbara Ulrikasborgs kunder åren 2014–2022, det har varit ett nöje att betjäna!".
I slutet av juni stänger Anton & Anton dörrarna till sin livsmedelsbutik i Ulrikasborg. Butiken som varit där sedan 2014 är företagets sista fysiska affär.
När Anton & Anton grundades i Borgå 2008 fanns den första butiken på Ågatan fram till 2011. Verksamheten koncentrerades efter det till Helsingfors med butiker i Tölö, Kronohagen, Ulrikasborg och på Brändö.
Nu satsar företaget på att sälja färdiga matkassar samt på att sälja färdigmat till andra aktörer och kedjor.

Varför togs besluten att lägga ner butiksdelen av verksamheten?

– Det var ett strategiskt beslut, säger Andrea Hasselblatt, vd och delägare.
Hon berättar att pandemin var en utmaning i sig, men att många konsumenter ändå ville satsa på god mat då det exempelvis inte gick att resa.
– På grund av kriget i Ukraina förändrades situationen, kunderna blev försiktiga i sin konsumtion och dörren slutade gå, säger hon.

En krävande vår

Dessutom har råvarupriserna och transportkostnaderna skjutit i höjden, vilket även påverkat affären. Tillgången på varor av små producenter, men även de stora aktörerna Anton & Anton samarbetar med, har varit en utmaning.
– Det var en kombination som inte går ihop och därför har vi beslutat att föra våra produkter till näthandeln i stället. Vi fortsätter att erbjuda god mat från småproducenter samt lokala och säsongsrelaterade produkter, säger Hasselblatt.

Hur känns beslutet?

– Butiken i Ulrikasborg har fungerat som varumärkets flaggskepp. Det känns jättesorgligt och vemodigt, men vi blickar framåt och ser redan på nästa steg, säger Hasselblatt.
Anton & Anton började sälja matkassar på nätet redan år 2012 och sedan år 2019 säljer företaget sin egen färdigmat vidare. Hasselblatt berättar att företaget vill täcka hela Finland med sin premium färdigmat och fokuserar nu på nya affärsidéer.

Ingen fysisk affär på kort sikt

Reaktionerna bland konsumenterna på att företaget stänger sin butik har varit tudelade: en del känner sig väldigt besvikna, medan andra är glada över att verksamheten fortsätter.

Finns det en chans att ni i framtiden återvänder till att sälja produkter i butik?

– Man ska aldrig säga aldrig, men i dagsläget och världsläget är svaret nej, säger hon.
Företagets största ägare sedan år 2013 är Heino Group.

ANDRA LÄSER