Drönare hjälper vid fartygsbranden utanför Göteborg

Kustbevakningen tar nu hjälp av drönare från räddningstjänsten i arbetet med det eldhärjade lastfartyget utanför Göteborg. Man måste få bättre kontroll på branden, innan fartyget kan bogseras i farleden in till Göteborgs hamn.

Släckningsarbetet vid fartyget Almirante Storni under måndagen.
Johanna Engman/TT
Micke Larsson/TT
07.12.2021 11:17 UPPDATERAD 07.12.2021 11:27
Med oförminskad styrka har Kustbevakningens största fartyg Poseidon och Triton, tillsammans med flera bogserbåtar, fortsatt att spruta stora mängder vatten över det Liberiaflaggade fartyget Almirante Storni.
Det 177 meter långa fartyget ligger fortfarande för ankar i närheten av Vinga, utanför Göteborgs skärgård.
Larmet om branden kom i lördags eftermiddag. Elden har visat sig vara mycket svår att släcka.

Som en packad spis

Fartyget är lastat med trävirke, och det brinner i tätt staplade virkestravar uppe på däcket – inte inne i fartyget, dessbättre.
– Det är lite som när man packar sin öppna spis med alldeles för mycket ved. Det får inte riktigt plats något syre, det kan vara svårt att tända på. Men när det väl brinner, då blir det ordentligt hett, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.
– Brandhärden är inne i den kompakta lasten. Man ser den inte utifrån. Det behövs värmekameror för att man ska kunna skapa sig en bild av var det är som hetast, säger Lindholm.
Under tisdagen kommer särskilt utrustade drönare att hjälpa till med just detta.
Hittills har flygplan och helikoptrar använts för att överblicka branden uppifrån. Nu tillkommer drönare från räddningstjänsten i Stenungsund, där man har utrustning för att bekämpa bränder i den petrokemiska industrin.
Tanken är att så småningom kunna bogsera in fartyget till Göteborgs hamn. Men först vill man dämpa branden ytterligare.
– Det är Transportstyrelsen som fattar beslut om när det bedöms säkert att påbörja en bogsering, säger Mattias Lindholm.

Förbereda hamnen

Kustbevakningen kan påverka beslutet om man ser något stort hot mot miljön, som till exempel att olja kan läcka ut.
– Men än så länge är bränslet väl skyddat i tankarna akteröver i fartyget, säger Lindholm.
Man har dock gjort förberedelser för att kunna pumpa över oljan till andra fartyg.
– Oljan måste värmas upp innan den kan pumpas, säger Mattias Lindholm.
Att bogsera ett brinnande eller glödande fartyg i farleden in till en hamn är inte helt enkelt.
– Det kan påverka övrig sjötrafik. Dessutom måste hamnområdet vara förberett, så att det inte inträffar något där, påpekar Lindholm.

Kritik vid inspektion

Fartyget fick så sent som för sex veckor sedan kritik för flera brister, bland annat i brandsäkerheten, rapporterar SVT Nyheter.
Enligt ett inspektionsintyg från Storbritannien hittades tio brister, varav tre gällde brandsäkerheten. Hur den pågående branden startat är dock ännu okänt.
Fartyget är fortfarande funktionsdugligt, och besättningen på 17 personer finns kvar ombord tillsammans med specialutbildade brandmän och en representant från Kustbevakningen. Med hjälp av en bogserbåt i aktern kan fartyget vridas för att undvika att vindriktningen och röken blir för problematisk för personerna ombord.

ANDRA LÄSER