Tingsrätten: Siemens måste öppna plånboken och betala Helsingfors flera miljoner euro för metrodebaclet

Tingsrätten i Helsingfors har sagt sitt i den avtalstvist som handlar om den misslyckade automatiseringen av metron.

Turerna kring den planerade automatiseringen av metron var många. Både HST och Siemens öppnar för att eventuellt fortsätta striden i hovrätten.
Problemen med automatiseringen av västmetron har varit en långkörare. Nu har tingsrätten kommit fram till att företaget Siemens är skyldig Helsingfors stads trafikverk (HST) 8,1 miljoner euro.
De 8,1 miljonerna är ersättning för det som gick fel med automatiseringen av metron.
Cirka 4,9 miljoner euro täcker de skador som kom efter uppsägningen av ett leveransavtal. Ungefär 103 000 euro består av köpesumman för leveransavtalet, som ska betalas tillbaka. Slutligen ska också 3,1 miljoner euro, som är köpesumman för ett avtal om automatiseringen av själva metrodepån, återbördas till trafikverket.
Redan i fjol kom tingsrätten fram till att trafikverket hade rätt att säga upp ett avtal med leverantören Siemens. I mellanbeslutet menade man att Siemens var skyldig till att automatiseringen av de gamla metrotågen försenades.
HST och Västmetrobolaget sade ensidigt upp avtalet med Siemens.
Trafikverkets vd Ville Lehmuskoski skriver i ett pressmeddelande att man är missnöjd med domen.
"På HST anser vi att vi lidit mer ekonomisk skada än det beslut tingsrätten nu fattat. Vi kommer att sätta oss in i tingsrättens lösning ordentligt. Sedan fattar vi ett beslut om vi överklagar till hovrätten", skriver han.
Också Juha Lehtonen, vd för Siemens Mobility, öppnar för möjligheten att fallet går till hovrätten.
HST sade ensidigt upp automatiseringen 2015, sex år efter att projektet satts i gång.
I den nya domen på tisdag kom tingsrätten fram till att HST även behöver betala en mindre summa till Siemens. Den består av ungefär 10 000 euro. Det handlar om utgifter för att bland annat montera ner, forsla bort och förstöra material som redan levererats till metrodepån.

Detta har hänt

Rättegången inleddes i oktober 2018.
En mellandom kom i mars i fjol. Tingsrätten kom med en ny dom kom på tisdagen.
Parter i konflikten är Helsingfors stads trafikverk HST, Västmetrobolaget och Siemens.
Avtalet om metrobanans automatisering i Helsingfors undertecknades i december 2008. Helsingfors ville ha en förarlös metro där de tågvagnar som redan fanns användes. Man räknade med besparingar på flera miljoner.
I september 2009 knöts det förarlösa systemet till västmetron i Esbo.
Tre år senare kom parterna överens om att Siemens utvidgar metrodepån i Helsingfors.
I januari 2015 sade HST och Västmetrobolaget ensidigt upp avtalet med Siemens.
ANDRA LÄSER