Lyckad börsnotering för svenska elbilstillverkaren Polestar

Intresset för börsnoteringar har svalnat rejält under våren. Trots det blev svenska Polestars första dagar på New York-börsen en lyckad historia.

Pensionsbolaget AMF investerar 400 miljoner kronor i elbilstillverkaren Polestar.
Den svenska elbilstillverkaren Polestar har gått in på New York-börsen, genom en sammanslagning med spac-bolaget Gores Guggenheim. Ett spac-bolag är en ett slags skalbolag som samlar in pengar från investerare med ett syfte: att hitta ett bolag som kan tas in på börsen genom en fusion.
Vid stängning på midsommarafton kostade Polestar-aktien 13 dollar, nästan 16 procent över spac-bolagets kurs i torsdags.
Polestar grundades i Göteborg 2017, har Volvo Cars som storägare och verkar på 25 marknader i dagsläget. Till Finland kom bolaget hösten 2020.Tillväxten har varit snabb. I dag rullar 55 000 Polestar-bilar på vägarna globalt sett, och målsättningen är att nå upp till en årsförsäljning på 290 000 bilar 2025.
I samband med börsnoteringen gick det svenska pensionsbolaget AMF in med 400 miljoner kronor, ungefär 37,5 miljoner euro, i Polestar.

Nedskruvade förväntningar

Polestar meddelade om sin intention att gå in på börsen i höstas. Sedan dess har elbilsbolag rasat i värde på börsen, intresset för Spac-bolag svalnat och marknaden för noteringar tvärnitat. Förväntningarna var därför måttligt ställda inför börsintroduktionen.
– Polestar är dessutom ett bolag som ännu inte är lönsamt, även om de säger att de ska bli det snart, och just de bolagen har gått väldigt, väldigt dåligt, sade Nordnets sparekonom Frida Bratt i en intervju med nyhetsbyrån TT inför noteringen.
– Ur ett sådant perspektiv tickar de i alla boxar som är fel. På ett sätt är det uppfriskande att de trots det går vidare med en notering, fortsatte hon.

Polestar

Svensk elbilstillverkare, grundad i Göteborg 2017 av Volvo Cars och dess kinesiska ägare Geely. Har sina rötter i Volvos motorsportspartner, som grundades 1996 under namnet Flash Engineering.
Har hittills lanserat två bilmodeller: sportcoupén Polestar 1, en laddhybrid som kom ut 2019, och den helt elektriska halvkombin Polestar 2 som kom ut 2020. Bolagets tredje modell, stadsjeepen Polestar 3, är tänkt att komma ut på marknaden till hösten.
Har så här långt sålt 55 000 bilar. Målet är att nå upp till en årsproduktion på 290 000 bilar 2025. Grundade ett finskt dotterbolag hösten 2020.

ANDRA LÄSER