Varför tvätta taket?
Vi tvättar: tegeltak, plåttak och minerittak.
Det lönar sig absolut att ta hand om ditt tak! Det förlänger livslängden och ger ett lyft.
Lavar fräter hål i taktegel. De lever på kalken i teglen och hålen kan bli riktigt stora.
Gröna alger på plåttak är inte farligt i sig men efter en tid börjar det växa lavar på algerna och de fräter sönder ditt tak.
Tegeltak tvättas, målas och behandlas med alg-och mögelspärr och silanimpregnering.
Tvätta inte ditt tegeltak själv! Det blir poröst när det tvättas och blir då ett ypperligt underlag för alger att växa och måste därför behandlas. Vanliga konsumenter får inte köpa behandlingsmedel.
Vi garanterar att taken håller sig rena i fem år tack vare alg- och mögelspärren men det växer nog inget på dem på 8-10 år.
I taktvätten ingår sköljning av rännor och stup och så städar vi givetvis efter oss!
Det går åt cirka fem till sju kubik vatten att tvätta ett vanligt tak. Ingen el behövs eftersom trycktvätten är bränsledriven.
Vi värnar om naturen och använder enbart ekologiskt säkra produkter.
Priset kommer vi överens om på plats. Faktorer som inverkar är takets skick, lutning och storlek och behövs det lift. Vädret bestämmer tidtabellen, inte dagen. Är det sol på en söndag dyker vi upp bara det inte stör uppdragsgivaren.
Du får hushållsavdrag för arbetet!
Niklas och Stefan Westerlunds företag Uudenmaan painepesu har haft en bråd sommar hittills. Fortfarande är underhåll av tegeltak deras huvudsyssla men visst har de även tvättat plåttak och höghusväggar.
– Visst ställde vädret till det för oss en hel del fram till midsommar. Vi kan nog tvätta tak då det regnar men varken ytbehandla eller måla. Så vi har helt enkelt åkt runt och tvättat då det regnat och så fort det varit uppehåll behandlat och målat, berättar Stefan Westerlund.
Det tacksamma med alg- och mögelspärren samt silanimpregneringen är att torktiden är kort, en knapp timme. Samma gäller målningen.
Vi målar alltid två gånger. Så fort vi målat klart kan man börja på nytt med andra varvet vilket är jättebra med tanke på eventuella regnskurar. Men det måste ju vara torrt och uppehåll.
Arbetsgången är följande: först tvättas taket, sedan sätts alg- och mögelspärr och till sist målas det. I år har företaget haft fler målningsuppdrag än tidigare.
– Det gäller främst bruna eller svarta tak. Röda tak behöver sällan målas, de håller sin fräschör och ser nya ut bara man tvättar och behandlar dem, medan bruna och svarta tappar färg, berättar Niklas som är vd för företaget.
Vi märker också att mänskor tar kontakt i god tid och vill få sitt tak underhållet innan det hinner bli riktigt illa.
Norra sidan i farozonen
Faktum är att man inte ska tvätta sitt tegeltak själv med trycktvätt. Det är inget knep att få mer business utan kalla fakta.
– Det stämmer så länge du inte behandlar det. Vi tvättar ju med trycktvätt men poängen är ju att man bör behandla taket efteråt så att alger och mossa inte får fäste i den porösa ytan, förklarar Stefan.
Laven äter kalken från takteglet och kan göra stora hål. Mossan håller teglet alltid lite vått och fuktigt vilket gör det skört. Ytbehandling är ett måste. Broar behandlas också med tio femton års mellanrum med ett silanliknande impregneringsmedel. Ytan hindrar att betongen inte suger in vatten.
– Det är otroligt att se hur naturen och vårt klimat fungerar. Taket är alltid i sämre skick på norra sidan än på sydsidan. Där är helt enkelt kallare och fuktigare. Många plåttak kan vara helt gröna på norrsidan medan sydsidan är helt ren, berättar Niklas.
Tre par arbetsskor per säsong
Både Niklas och Stefan Westerlund poängterar det roliga med jobbet. Det är kundservice på högsta nivå och de träffar nya mänskor i hela Nyland från Lovisa i öst och Hangö i väst. Uppdrag har även kommit utanför Nyland och det uppskattas.
– Idag var vi i Ingå och i förra veckan var vi i Lovisa, säger Niklas.
– Det har varit en sabla rolig säsong hittills och det blir bara bättre för den är ju inte över än. Det är väldigt fint att komma på jobb via rekommendationer. Det är fantastiskt att företaget fått en sådan flygande start och vi är oerhört tacksamma för det, säger Stefan.
Pålitlighet är a och o. Ofta är kunden bortrest då Westerlunds kommer på plats och det är viktig att det finns förtroende i kundrelationen. Taket blir omskött och feedbacken kommer du kunden är hemma igen.
– Hittills har vi bara fått positiv feedback. Det roliga är ju att folk känner igen oss från HBL vid det här laget och kommer fram till oss och diskutera. Det hände till exempel senast på en bensinstation då vi tog en kaffe, säger Stefan med ett skratt.
Far och son Westerlund är mycket noga med att hålla hög standard på service. Det är a och o för företaget.
– Alltid då en kund ringer försöker jag redan samma dag vara på plats och titta på taket för att kunna ge en regelrätt offert. Det är enda sättet. Snabb och personlig service, säger Stefan Westerlund.
Som kuriosa kan nämnas att far och son sliter upp tre par Gore-Tex-arbetsskor per man per säsong på taken!
– Jo, det är viktigt med ordentliga arbetsskor med bra grepp och stöd då underlaget är ojämnt. Men de slits snabbare än man tror, säger Stefan med ett skratt.