Kimi Räikkönen tackar för sig – det kommer aldrig en ny "Iceman"

– Varför skulle jag bli känslosam? Det är ju ett lopp som alla andra. Ett typiskt svar från Kimi Räikkönen som kör sitt sista formel 1-lopp på söndag i Abu Dhabi, på en bana där han vann 2012. Det kommer han inte att göra på söndag men firad lär han bli, låt vara att VM-titelns öde också avgörs i emiratet.

Kimi Räikkönen tackar för sig men något vemod känner han inte.
Fredrik af Petersens
12.12.2021 06:00 UPPDATERAD 12.12.2021 17:31
– Kanske kommer det att kännas lite annorlunda när jag kommer i mål för det är ju slutet på min karriär.
– Jag tycker bara det skall bli skönt. Hade ju planerat att göra det när jag fyllde 30, säger Räikkönen som aldrig mer behöver bekymra sig över sin ekonomi. Han kunde gott och väl ha avslutat karriären som 30-åring och levt det ljuva livet men racingblodet flyter tjockt i ådrorna.
Räikkönen är mer en förare av den gamla skolan än av den nya medieskolade generationen. Politiskt korrekt. Två ord som Kimi inte känner till. Han är en förare som alltid tagit racingen på fullaste allvar, livet vid sidan om inte fullt lika allvarligt.
– Mitt liv hade varit mycket enklare om jag hade kunnat köra F1 tillsammans med killarna på 70-talet. Jag är absolut född på fel årtionde.
Hans stora idol är engelsmannen James Hunt. Världsmästare men också en ökänd playboy och festprisse. Räikkönen har kanske inte gjort sig känd som en playboy men nog som en festprisse, i synnerhet i yngre år då festerna var blöta, många och långa.

Papparollen förändrade honom

Allt förändrades dock för några år sedan när han blev pappa.
Något som inte ändrades var hans ärlighet och frispråkighet.
– Jag har alltid sagt vad jag tycker och tänker.
Tack och lov. Med Räikkönen slipper man höra plattityder som från många andra förare.
Finländaren har alltid gått sina egna vägar och det finns väl knappast någon, bortsett från föräldrarna, som sagt till honom vad han skall göra. Som exempelvis i Abu Dhabi där man delvis har byggt om banan.
– Jag kommer inte att gå runt den. 6 174 meter är för långt för mig och det är en bra anledning att låta bli.
Kanske också typiskt Kimi som en gång sa att han började köra racerbil för att han då kunde han sova längre på morgonen. Ok det kanske behövdes när han kom till formel 1. Alla hans vilda eskapader under de sexton dagarna 2012 är ju väl kända. Som då några anställda hos Mercedes hittade honom sovande på gatan i Las Palmas med ett uppblåst djur som kudde. De ringde till teamet och sa att vi har hittat er förare, det var då. I dag lever Kimi ett lugnt familjeliv med hustru och de två barnen som kallas för Ice Cubes.
– F1 tar otroligt mycket tid. Skall bli skönt att ha en tom kalender och möjligheten att bestämma över min egen tid.
– Om jag kommer att sakna racing? Knappast. Jag har ju varit med så länge.
Och sedan kommer ett typiskt svar, om än lite längre än vanligt. Räikkönen brukar ju bara ge så korta svar som möjligt. Varför använda tio ord när ett räcker är något av hans motto.
– Några har börjat tala om för mig att jag kommer att ha långtråkigt att vara hemma hela tiden. Mitt svar är om du har ett så taskigt hem och du är uttråkad så skall du hellre byta hus eller de människor som du bor ihop med.
– Jag har inga sådana problem.
Det blev bara en VM-titel, 2007, men med som han själv säger det bästa teamet av alla. Ferrari.
Kimi Räikkönen blir världsmästare 2007.

20 år i kungsklassen

Hur började den långa karriären? Debuten skedde som bekant 2001.
Peter Sauber blev övertalad av Kimis managers pappa och dennes son att ge den unga finländaren en chans att testa.
Räikkönen var så ung att Sauber skickade en mekaniker att hämta honom på flygplatsen eftersom han själv inte fick köra bil i Italien.
Pedro Diniz, som blev åtta veckan innan i Italiens GP, ställde in bilen för nykomlingen. Brasilianaren var 2,4 sekunder snabbare första dagen. Nästa dag var Kimi 0,5 sekunder snabbare efter bara sex varv.
Sauber berättar att Räikkönen frågade honom om han kunde få gå ut och kolla hur Michael Schumacher körde genom kurvorna.
– På kvällen knackade någon på dörren och det var Schumacher. Han frågade mig vem det är som kör min bil. Jag svarade att hans namn är Kimi Räikkönen och att han för 12 månader sedan körde go-cart. Schumacher svarade att han kommer att bli mycket snabb.
Och rätt fick den sjufaldige mästaren.
Peter Sauber tvekade inte och slog till. Det fanns nämligen andra stall som också fått upp ögonen för finländaren.
Sauber kallade sin nye förare för The Eskimo för att det var ett företag som tillverkade glass som hade betalat för testen. Det var Ron Dennis som bytte till Iceman för att han sa att Kimi lever i sin egen värld och inte rör en min.
Och det var samme Dennis som ville stoppa Räikkönen från att göra debut i Australien då han ansåg att finländaren inte kunde starta då han bara gjort 23 lopp i en formel 1-bil. Räikkönen beviljades en tillfällig licens. Han blev sexa och fick poäng och en permanent licens. Året efter köpte Dennis ut Kimi från hans kontrakt med Sauber.

Tupplur under massagebänk

En av dem som aldrig kommer att glömma Räikkönens debut är Josef Leber.
– När man öppnade depån och förarna kunde köra ut saknade vi Kimi och ingen visste var han var. Jag hittade honom sovande under en massagebänk. Sa till honom att om några minuter skall du köra ditt första F1-lopp. Han bara svarade att låt mig sova ett par minuter till.
Tala om att vara cool och absolut inte vara nervös eller ha några tävlingsnerver.
Det finns nog få människor som fått lära känna den riktiga Räikkönen. En av dem var den finska läkaren Aki Hintsa.
– Kimi är en mycket känslig människa men visar inga känslor när han sitter i bilen, sade den framlidne Hintsa för många år sen.
Hintsa gjorde ett experiment och resultatet överraskade honom inte. Vid ett lopp hade Kimi många elektroder, som bland annat mätte puls och hjärtfrekvens, på kroppen.
– Resultatet visade att hans puls inte ens steg i en situation som hade gjort att andra erfarna förare hade svettats i strida strömmar.

Vad säger Iceman?

– Alla har känslor. Men alla hanterar dem också olika. När jag kör är jag totalt koncentrerad och då är det helt fel att ha känslor. Man har inte tid. Man måste ofta reagera snabbare än vad man känner. En F1-förare analyserar en situation först när den är förbi. Reflexer och instinkt måste stämma.
– Dessutom är jag inte en människa som gärna visar vad som sker inom mig.
Det säger racerföraren Iceman men Räikkönen är privat en helt annorlunda människa.
Efter loppet i Melbourne firade teamet det lyckade resultatet. Nich Heidfeld hade blivit fyra och Kimi sexa efter att Olivier Panis fått ett straff och flyttats ner. Och hur reagerade Iceman?
– Varför fira? Jag vann ju inte.
Segrar var och är det enda som räknas i Kimi Räikkönens värld.
Det var och är det enda som intresserar honom.
– Jag vill alltid stå i mitten på pallen.

Varför släppte Sauber honom när Kimi fick ett erbjudande från McLaren?

– Det är bättre att släppa honom än att ha en omotiverad Kimi i teamet för det är ingen trevlig Kimi att arbeta med.

Vad säger de andra förarna om Kimi?

När Romain Grosjean kom till Lotus fick han ett meddelande.
– Glädjer mig att du är här. Låt oss klara oss utan struntprat.
– Samtalen med honom var absolut motsatsen till hans karriär. De var korta.
Lewis Hamilton säger att han kommer att sakna en just förare.
– Han var tuff men man kunde köra hjul mot hjul för man visste att han inte skulle hitta på något dumt.
– Jag minns när jag spelade FI-datorspel och alltid körde just hans bil.
Lewis Hamilton har alltid gillat finländaren.
Vad kommer hans före detta stallkamrat hos Ferrari Sebastian Vettel att sakna?
– Hans fåordighet och därmed tystnaden.

Kommer vi att få se honom i depån i framtiden?

- Kanske då och då men aldrig som expert i tv.

Som en av domarna?

– Det tycker jag är löjligt.

En managentroll i ett team?

– Nej för det handlar om för mycket struntprat och politik. Det gillar jag inte och det ser bara ut att bli värre och värre.
Kimi Räikkönen har kört sitt eget race i F1 och slutar på sina egna villkor. När han vill och inte när någon säger till honom att göra något. Från första stegen in i depån har han varit sin egen man. Kimi har blivit älskad av fansen för det. Aldrig riktigt politiskt korrekt. Alltid med ett finurligt leende och en dräpande kommentar på gång. Aldrig den kommersiella superstjärnan men alltid omtyckt av folket. Kimi är den sista av en generation förare som vi aldrig kommer att få se igen.
Vi alla kommer att sakna Kimi ”Iceman” Räikkönen.

Kimi Räikkönen i formel 1

348 starter
21 segrar
103 pallplatser
18 pole positions
46 snabbaste varv
1 VM-titel

ANDRA LÄSER