Johan Johansson från Grankulla är bekymrad över stadsbanans kostnader (HBL Debatt 7.10). Grankullas andel på 30 miljoner är nog mycket. För Esbo gäller det 137 miljoner euro. Det är fråga om ett extra spår mellan Alberga och Köklax behövs just nu. Det är väl drömmen om entimmeståget till Åbo som driver staten att pressa båda Grankulla och Esbo att gå med i projektet. Tågen skulle inte köra på en timme till Åbo utan snarare på två timmar. Därtill kommer tågen inte att stanna i Esbo. Redan nu skall Esbo betala tio miljoner euro för planeringskostnader. Helsingfors skall betala bara fem miljoner euro och då är ändå ändhållplatsen där.
Esbo ekonomi går mycket på förlust även i år, kanske 100 miljoner euro. Det är pengar som skall lånas och snart är Esbos skulder 3 000 miljoner euro. Esbo är den mest skuldsatta staden i Finland, med 11 762 euro i skuld per invånare.
I Esbo äldreråd hörde vi på onsdagen den 7 oktober hur Esbo med osthyvel försöker spara kostnader överallt. Man försöker spara 250 milj. euro på fem år. För äldrevården betyder det bland annat sämre hemvård och mindre platser i serviceboende. Ändå använder Esbo redan nu mindre pengar för seniorservice än de andra sex största städerna i Finland. Staten missgynnar klart Esbo med att flytta Esbos skattepengar till norra Finland. Det är väl 160 miljoner euro per år.
Gustav Båsk,
medlem i Esbo äldreråd, Esbo
ANDRA LÄSER
Ryssland
Ryssland stryper diplomatiska band till Finland – ”Ansvaret helt och hållet Finlands”
30.05.2023 21:01

Brott
”Jävligt elakt” – Elisabeth Rehn utsatt för stöld i Grankulla, är beredd att betala för att få tillbaka kär bronsstaty
29.05.2023 23:13

TV
”Nepobarnsdebatten var tragikomisk” – ny säsong av Längtan till landet planeras, men utan paret Donner
30.05.2023 16:12


Skärgård
Efter skärgårdsbornas raseri: Posten kommer med plåster på såren till Bengt, 73: ”Det har varit helt åt helvete”
30.05.2023 17:11
