Ett småruggigt Neapel håller på att växa fram på Lilla Teaterns scen. Regissören Riikka Oksanen flyttar beredvilligt scenelement och klättrar på murar för fotografering. Det är första gången hon arbetar på Lilla Teatern och hon talar varmt om den välkomnande stämningen i huset. Det är också första gången hon regisserar en svenskspråkig pjäs, vilket gått lättare än hon trodde.
– Som frilans är det väldigt berikande och utvecklande med olika arbetskulturer. En svenskspråkig teater skiljer sig inte märkbart från en finskspråkig, inte mer än vad Komteatern skiljer sig från Nationalteatern, säger Riikka Oksanen, som ändå föredrar att bli intervjuad på finska.
I processen på Lilla Teatern har hon haft stor hjälp av sufflösen Ragni Grönblom-Jolly, som också fungerat som ett extra språkligt stöd för skådespelarna.
ANDRA LÄSER
Prisutdelningar
De här verken föll Svenska litteratursällskapet i smaken i år – här är hela listan på Runebergsdagens pristagare
05.02.2023 19:00

Träning
Vad hände med den finlandssvenska skidtalangen Alexander Ståhlberg? – ”Drabbar också män, fast de helst inte talar om det”
05.02.2023 11:28

Löner
Lee Wassell har tre jobb men pengarna räcker inte: ”Jag äter lunch i bilen medan jag tittar på klockan”
05.02.2023 05:00

Arbetsmarknad
Avtal nått inom centrala exportindustrin – påverkar också kommunanställda
05.02.2023 17:44

Finland
Ryska ”blodmineraler” går via Finland till västvärlden – ”VR:s beslut gör ingen nytta”
05.02.2023 05:00
