Både Lappi och Latvala kör för Toyota.
– Jag var uppriktigt ledsen för Jari-Mattis och stallets skull. Jag har aldrig varit så här besviken då jag varit i ledningen. Det är delade känslor, men händelser som denna hör till motorsporten, säger Lappi, som ledde rallyt inför lördagen.
Latvala tog ganska tidigt över ledningen och hann uttala sig optimistiskt om att rutinen tar ut sin rätt. Då Ouninpohja kördes för andra gången samma dag tvingades han ändå bryta, sannolikt på grund av ett tekniskt fel. Publiken försökte hjälpa Latvala att få igång sin bil igen, men skuffandet hjälpte inte.
Trots att Latvala bröt ser det bra ut för Toyota inför söndagens fyra avslutande specialsträckor. Juho Hänninen ligger trea och Finland har tre förare i topp, eftersom Fordföraren Teemu Suninen är tvåa.
Lappi leder med 49,1 sekunders marginal, vilket innebär att han knappast tappar ledningen utan större missar. Bara 34 kilometer återstår.
– Kampen är över. Nu är det i princip bara att köra. Men visst ska det vara noggrant och tillräckligt snabbt i fortsättningen också, säger Lappi.
Suninen skräller?
Latvala var snabbast på fem specialsträckor under lördagen innan han tvingades bryta. Han hade som mest distanserat Lappi, som verkade lite uppgiven, med 8,5 sekunder.
Latvala lär fortsätta köra på söndag i kraft av Rally2-regeln. Siktet är då inställt på den Power Stage som avslutar rallyt och ger extrapoäng i VM-serien. Eftersom Rally2 innebär massiva tidstillägg är Latvala definitivt ute ur tätstriden.
Suninen kör en WRC-bil i Jyväskylärallyt för första gången och har överraskat positivt. Han är ändå inte speciellt nöjd med sin körning efter att en miss i en av de nykomponerade kurvorna som ska sakta ner bilarna kostade honom ett tjugotal sekunder.
– Det finns saker som kan förbättras. Min körning måste bli ännu mer exakt, säger Suninen.
Trean Juho Hänninen har bara 1,3 sekunder ner till britten Elfyn Evans på fjärde plats.
– Det blir en arbetsdag på söndag också. Det är få kilometer kvar, men det blir intressant, säger Hänninen.
Trippel möjlig
Om tre finländska förare går upp på prispallen efter söndagens etapp sker det för första gången på 20 år i Jyväskylä. Då Toyotas nuvarande stallchef Tommi Mäkinen var etta slutade Juha Kankkunen tvåa och Jarmo Kytölehti trea. Dessutom var Sebastian Lindholm fyra.
Den senaste blåvita trippelsegern i VM-serien togs 2002. Då vann Marcus Grönholm före Harri Rovanperä och Tommi Mäkinen i Nya Zeeland.
- Sport
- Motorsport
- Karting
- Sport
- Motorsport
- Esapekka Lappi
- Teemu Suninen
- Toyota
- Jari-Matti Latvala
- Juho Hänninen
- Tommi Mäkinen
- Jyväskylä
- Elfyn Evans
- Juha Kankkunen
- Sebastian Lindholm
- Marcus Grönholm
- Harri Rovanperä
- Finland
- Nya Zeeland
ANDRA LÄSER
Hangö
Rådjur attackerade Melina och hunden Milow i Hangö centrum – ”Försökte komma på mig flera gånger”
31.05.2023 10:03

Ekonomi och näringsliv
Handelsbanken hittade köpare till slut – inhemska uppstickare delar upp banken mellan sig
31.05.2023 12:55


Ryssland
Ryssland stryper diplomatiska band till Finland – ”Ansvaret helt och hållet Finlands”
30.05.2023 21:01

