Valmet Automotive växer rejält – ytterligare tusen montörer rekryteras till Nystad

Valmet Automotive söker ytterligare tusen bilmontörer till fabriken i Nystad. Medan Mercedes A-klass fasas ut till årsskiftet förbereder fabriken redan nästa modell i kompaktklassen.

BILBYGGARE SÖKES. För andra gången på ett halvår går personaldirektören Tomi Salo ut och letar efter 1 000 arbetare till bilfabriken i Nystad.
I november rekryterade Valmet Automotive 1 000 nya arbetare till fabriken i Nystad. Nu gäller det att hitta lika många till. Innan året är slut ska 3 700 personer jobba i fabriken, som då är den största i landet. Också inom administrationen finns det ett tillväxtbehov som omfattar cirka 150 personer.
RIVSTART. Ilpo Korhonen, vd för Valmet Automotive, säger att förberedelserna för den nya kompaktmodellen startar genast. Inom fyra veckor ska också de 1 000 nya arbetarna väljas ut.
Trots att vd Ilpo Korhonen inte vill säga någonting om hur omfattande och hur långvarigt avtalet om den nya Mercedesmodellen är avslöjar han i alla fall att villkoren påminner mycket om dem som förekommit i de tidigare avtalen med Mercedes-Benz. Vi talar alltså om en stor mängd bilar under många år.

Ny A-klass?

”En bil i kompaktklassen” torde i klartext betyda en ny generation av Mercedes A-klass. Det innebär naturligtvis att en förnyelse av både verktyg och processer kommer att krävas, eftersom det knappast finns så många delar som överförs mellan de olika bilgenerationerna.
A-klass skulle i princip vara en idealisk storlek för en liten men rymlig bil med hybrid- eller eldrift, men frågan om Valmet Automotive ska ge sig in i den sektorn besvarar vd Korhonen inte.
– Huvudmannen vill inte gå in på sådana diskussioner.
Det aktuella avtalet avspeglar ett gott ömsesidigt förtroende efter de tidigare modellerna som kommit från Nystadsfabriken. Det undertecknades i ett mycket tidigare skede än de föregående.
– Med det här avtalet stärker vi vår position i förhållande till Mercedes-Benz, säger Korhonen. Samtidigt tryggar det fabrikens produktion för många år framåt.

Allt blir större

Tillerkningen av GLC och den nya modellen sker småningom parallellt, och det kräver mera utrymme. Närmast kommer fabriken att förbereda sig på mera folk och nya bilar. Eftersom kapaciteten ska utnyttjas mera effektivt behövs det allt från parkeringsplatser och lunchrestauranger till sociala utrymmen och kontor. Investeringarna som inkluderar ny teknik och nya verktyg för den nya modellen uppgår till tiotals miljoner euro.
FÖRTROENDE. Efter de tidigare Mercedesmodellerna är Valmet Automotive högt i kurs hos Daimlerkoncernen och det nya avtalet skrevs i ett mycket tidigare skede än de förra.
Den nya rekryteringskampanjen började i praktiken genast efter presskonferensen vid lunchtid på onsdagen. Det gäller exakt 1 060 nya bilbyggare till svetsavdelningen, måleriet, monteringsavdelningen och olika interna logistiska uppgifter.
– Vi har en unik utmaning som går ut på att hitta drygt ettusen nya bilbyggare som vill komma till Nystad, och vi har tre månader på oss, säger personaldirektören Tomi Salo.
– I praktiken dammsuger vi hela landet för att hitta dem. Dels har vi sedan tidigare vår egen rekryteringssida autotehtaansankarit.fi, dels utnyttjar vi Internet och de sociala medierna på alla sätt vi kan, säger han.
ANDRA LÄSER