Nya sociala appen uppmanar användarna att vara sig själva – Experten: "Man vill ju ha lite förskönat innehåll också"

Det talas om att autenticitet – att framstå som äkta – är viktigt för i synnerhet unga människor på sociala medier just nu. Är den nya appen Be Real här för att stanna?

När man fotograferar sin bild på Be Reals uppmaning fotograferar mobilen med både fram- och baksidans kamera. Bilden man delar med sina vänner blir därför ett kollage av både ens ansikte och omgivningen man befinner sig i just då.
Jonas Forsbacka
10.02.2022 06:00 UPPDATERAD 10.02.2022 07:05
I april 2020, alltså strax efter pandemins utbrott, blev Clubhouse den hetaste nya appen inom sociala medier. Genom appen kan man delta i olika digitala rum där kända eller okända personer diskuterar olika saker med varandra. Snart två år efter lanseringen kan man konstatera att Clubhouse inte stannade kvar så länge på allmänhetens telefonskärmar.
Nu finns i stället en ny utmanare på sociala mediehimlen: Be Real. Appens koncept är att vid en viss tidpunkt under dagen uppmana användarna att ta en bild och dela den med sina vänner som också har blivit ombedda att ta en bild. Till saken hör att man endast har två minuter på sig innan ens kontakter får ett meddelande om att man inte levererade någon bild inom utsatt tid.
Felix Rantschukoff, expert på sociala medier vid marknadsföringsbyrån Seger marketing i Vasa, tycker tanken är god.
– Möjligheten att fejka bilderna blir mindre. Eller så måste man gå runt och vara fejk hela tiden, vilket skulle vara absurt.
Man har bara ett par minuter på sig att knäppa en bild på Be Real-appen. Strikta tidsbegränsningar på sociala medier är inget nytt fenomen, säger Felix Rantschukoff. Videor på Tiktok får inte heller vara för långa och Twitterinlägg är mycket korta.
Om det visar sig att många unga hellre delar mer "genuina" och mindre retuscherade bilder kan man tänka sig att det visar hur dålig den filtrerade verkligheten på sociala medier är, menar Rantschukoff.

Man får aldrig logga ut

Enligt marknadsföringen kring Be Real kommer användarna att "upptäcka vem ens vänner är på riktigt, i vardagen”.
Den svenska krönikören Essy Klingberg skriver i slutet av januari i Svenska Dagbladet att trenden att sträva efter autenticitet inte är ny. Hon hänvisar bland annat till när Instagram lanserade sin "stories"–funktion år 2016. Den beskrevs då också som ett sätt att föra användarna närmare "nuet” och vardagen.
"Alla dessa funktioner har emellertid ytterligare en bieffekt: vi blir oförmögna att logga ut, eftersom apparna erbjuder allt större löften om omistligt, tidsbegränsat innehåll. Den som vägrar att delta riskerar att gå miste om verklig gemenskap” skriver Klingberg.
Rantschukoff säger att det tenderar vara de allra yngsta användarna som är snabbast att testa nya appar och medier. Men nya appar kan snabbt bli gamla. Redan nu börjar man märka att medelåldern på Tiktok ökar, säger Rantschukoff.
Om han måste gissa tror han att Be Real kan lyckas hålla kvar användare i två till tre år.
– Men jag tror inte den är tillräckligt kul. Man vill ju ha lite förskönat innehåll också. Så att det man tar del av inte är alltför slarvigt gjort.

"Nice-washing"

Essy Klingberg ser en trend hos allt fler techbolag – som till exempel Be Real – som marknadsför sina appar genom att påstå att de vill "hjälpa användare att fokusera på innehållet, snarare än likes”. De upprepar ord som "äkthet” och "närhet” och tar avstånd från den statushets som ofta förknippas med sociala medier. Det här kan enligt henne ses som en form av "nice-washing", alltså en fejkad omsorg om människor. Företagets syfte är trots allt att lyckas få användarna att stanna kvar så länge som möjligt på appen.
Felix Rantschukoff<b> </b>tror att allt fler sociala medie-appar har satsat på sina funktioner för videosamtal under coronapandemin.
Rantschukoff säger att det blir intressant att se hur folk reagerar på att ens vänner får veta om man inte har laddat upp en bild inom utsatt tid på Be Real.
– Vill man verkligen ha det så att man blir en syndabock om man inte lägger upp bilder? Det blir för mycket piska och för lite morot tycker jag.

Men är det inte samma sak som görs på Instagrams "stories" redan nu? Om man inte loggar in varje dygn vet man att man missar människors innehåll?

– Jo, men där får du ändå välja när du publicerar dina inlägg, det är den stora skillnaden.

Finns det orsak att tro att många har slutat publicera bilder och videor från vad de sysslar med under coronapandemin – av rädsla för att ens vänner skulle döma en om man inte bara har varit hemma i social distansering?

– Jag tror att många har undvikit att visa om de har varit så att säga fysiskt sociala. Det är ju trots allt en väldigt skräddarsydd bild av oss själva vi vill visa upp på sociala medier. I stället har människor i högre grad visat att “nog kan jag frilufta jag också”, säger Rantschukoff.

ANDRA LÄSER