Nästan hälften av Finlands kommuner har problem med att rekrytera personal, visar en undersökning som pensionsanstalten Keva gjort.
En enkät som riktade sig till medlemmar i landets kommunfullmäktigen och -styrelser visar att 42 procent av kommunerna har problem med att fylla vakanser.
Speciellt kommuner med över 100 000 invånare tampas med svårigheter. Endast 34 procent av dessa upplever att man har tillräckligt med sökande till lediga jobb.
Bäst är situationen i kommuner med under 5 000 invånare. Där upplever 56 procent att man har tillräckligt med sökande.
Svårast är det att få personal till vakanser inom social- och hälsovårdssektorn och inom bildningssektorn.
Timo Kietäväinen, verkställande direktör för Keva, säger i ett pressmeddelande att bristen på kompetent personal ökar trycket på de anställda.
"En bra personalpolitik och utvecklingen av välbefinnandet på arbetsplatsen är lönsamma satsningar med tanke på kommunens framtid".
Kietäväinen säger att kommunerna har lagstadgade uppgifter som måste skötas. Därför är resultatet från undersökningen oroväckande.
Undersökningen gjordes av Aula Research Oy på beställning av Keva, som sköter pensionsärendena för kommunsektorns, statens, kyrkans, Folkpensionsanstaltens och Finlands Banks personal.
ANDRA LÄSER

Brott, lag och rätt
Fransk nyhetssajt: Vastaamo-misstänkt gripen nära Paris – så här gick det till
04.02.2023 15:58

Ubåtar
Fredrik Gustafson säljer Sveriges ”hemliga ubåtar”: Viktigt att ha ubåtar som kan ligga tyst och stilla
04.02.2023 18:34


Brott, lag och rätt
Polis skadad i dramatisk biljakt i Åbo – föraren körde mot rött: ”Uppenbar risk att någon kunde ha dött”
04.02.2023 12:02
