Boeings Max en flopp för alltid? Två av fem vägrar gå ombord

Boeing 737-planets nyaste modell var konstruerat med bristande aerodynamik och en inbyggd automatik som var en dödsfälla. I sommar sätts planen i trafik igen. Två av fem passagerare tackar nu nej till att gå ombord.

Tystare, kraftigare, bränslesnålare och miljövänligare skulle den nya generationens Leap-jetmotor vara. Men för att kunna hålla kvar Boeing 737:ans markhöjd lyftes den några decimeter vidare motorn högre upp på vingen. Det ledde till oväntade problem som Boeing inte lyckades fixa med en smyginstallerad balansautomatik. Den blev i stället en dödsfälla.
I de ändlösa Esboaktiga småhus­förorterna norrom Seattle i USA har Boeingfabrikerna i Everett begärt en annorlunda uppoffring av sina 30 000 anställda: "Ge upp parkeringsplatsen på jobbet. Vi behöver parkera flygplan vi inte kan leverera där."

ANDRA LÄSER