Tio kommuner i marknadsföringstopp – kampanjerna blir bättre för varje år

Kommunen som haft den bästa marknadsföringskampanjen får pris i september. Nästan 50 bidrag kom in till tävlingen.

Helsingfors stads kampanj om distansvalborg kvalade in bland de tio bästa kommunkampanjerna i år.
Kommunförbundet har valt ut tio kommuner till finska mästerskapen i kommunal marknadsföring. Bland kommunerna finns bland annat Helsingfors, S:t Michel och ett samarbete mellan tre kommuner i mellersta Österbotten.
Av de 46 bidrag som kom in till tävlingen kom det fram att kommunmarknadsföringen utvecklas till en allt viktigare faktor i stödjandet och främjandet av kommunernas strategi. Många bidrag visade en långsiktig plan som går från strategi till praktisk marknadsföring.
I årets bidrag kom det fram att kommunerna allt oftare använder sig av externa aktörer för att planera marknadsföringskampanjer. Kommunernas rapportering och omfattningen av kampanjerna har blivit bättre jämfört med tidigare år.

Finalisterna i FM i kommunal marknadsföring

Alajärvi stad, Lappajärvi och Vindala kommuner: Kommundirektörernas marsch: samarbete stärker regional marknadsföring
Helsingfors stad: Alla tiders #distansvalborg i Helsingfors
Helsingfors stadsmiljösektor: Bättre kommunikation om gatuarbeten
Idensalmi stad och By Iisalmi partnerskapsnätverk: Rock by Iisalmi! – underverk med 100 procent rockattityd
Imatra stad och Imatra Base Camp Oy: Imatras skolkampanj
Jyväskylä stad, Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digital marknadsföringskampanj för att bygga upp och främja regionens image
Stiftelsen Hållbar Lahtis: Lahtis – Europas miljöhuvudstad 2021: kommunala hyrskidor
Kouvola stad: Ny chans i Kouvola
KUUMA-regionens affärsverk och alla 10 KUUMA-kommuner: Livet är en grillfest/KUUMA-regionen
S:t Michels stad: S:t Michels födelsedagsbastu 7.3.2020, ett gratis bastuevenemang på S:t Michels torg
Nurmijärvi kommun: Sju bröder 150-årsjubileum
Björneborgs stad: Älä lähde sinne – Utveckling och marknadsföring av Yyteri gav toppresultat
Pudasjärvi stad: Kampanjen Järjen äärellä
Det kom in flera bidrag där personliga berättelser använts i marknadsföringen. Enligt Kommunförbundet ger det ett starkt emotionell band och en möjlighet att identifiera sig med personer och platser.
Tävlingen ordnas för sextonde gången. Dess syfte är att stärka marknadsförings- och kommunikationskompetens och sprida god praxis i regionerna.
Tre vinnare presenteras under Kommunmarknaden i Helsingfors den 15 september. Bakom tävlingen står organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer och Föreningen Finlands turistorganisationer.
ANDRA LÄSER