Operarecension: Spänning i luften då operafestivalen i Nyslott öppnade med en omstöpt modern Aida

Operafestivalen i Nyslott är tillbaka och publiken välkomnade den med jubel. "Aida måste berättas på nytt eftersom världen förändrats oåterkalleligt”, säger regissören Philippe Himmelmann om sin nyproduktion, där Egypten strukits och omgivningen är odefinierat modern. Att manövrera repertoarvalet är inte en lätt uppgift.

De sociala sammanhangen personerna emellan känns rätt oklara i Nyslotts nya Aida, i titelrollen amerikanskan Michelle Bradley.
Den praktfullt traditionella regin av Giuseppe Verdis Aida från 1986, signerad András Mikó, var en omtyckt långkörare i Nyslott. Nu är festivalen är tillbaka efter en två års coronapaus med en ny produktion av Aida. Regiuppdraget har gått till tysken Philipp Himmelmann, som inte ens kan tänka sig en traditionell egyptisk tolkning. ”Aida måste berättas på nytt eftersom världen förändrats oåterkalleligt”, säger Himmelmann.

ANDRA LÄSER