Insändare: För komplicerat köpa biljett av VR på nätet

31.10.2022 15:16
Efter en coronapaus på några år, beslöt jag nyligen att göra en tågresa från Åbo till Karis. Allt gick till att börja med bra och jag fick e-post från ”VR-Tågbiljetter” med den förtroendeingivande rubriken ”Här är din tågbiljett och kvittot på köpet”. Fixat – tänkte jag förnöjd och printade ut all text, som visade sig omfatta tre sidor.
Men, först när jag skulle kliva ombord märkte jag att vagn- och platsnummer saknades! Jag borde ännu ha klickat på texten ”Öppna biljett” i det ovannämnda tresidiga dokumentet, påpekade konduktören. Men till Karis kom jag i alla fall och också hem.
Hemkommen klickade jag av nyfikenhet på ”Öppna biljett” som konduktören tipsade om. Det öppnade en sida med en randig bild i rött, avgångs- och ankomsttid, samt vagn- och platsnummer. På den bilden fanns texten ”Visa kontrollsidan”. Ett klick på den texten öppnade ytterligare en sida, den femte, i projektet ”tågbiljett till Karis”!
På denna andra sida fanns vagn- och platsnummer, en ruta med obegripliga krumelurer som torde vara en QR-kod, men ingen tidtabell. Ingendera av de två sistnämnda sidorna hade rubriken ”Resebiljett”. Ingendera kunde heller printas ut med bara en knapptryckning, utan jag måste gå en omväg och via ett bildbehandlingsprogram!
Jag börjar förstå varför ingen annan passagerare på tåget var av min generation (85 år). De som inte klarar av alla dessa krumelurer sitter tysta hemma och skäms! Men jag skäms inte och vill heller inte vara tyst. Jag har jobbat med datorer i mera än 40 år och klarar av en hel del, men om jag inte klarar av att köpa en enkelbiljett till Karis, så är det inte mig det är fel på utan på systemet. Det har gjorts för komplicerat för en som vill ha biljett på papper. Kan man inte – som någon gång i tiden – få alla väsentliga data på ett enda papper som öppnas till först – före all onödig lirumlarumtext?
Ernst Nyberg, Åbo

ANDRA LÄSER