Insändare: Landsbygden drabbas av urusel färdtjänst

28.11.2022 18:18
I mars i år fick jag med posten finskspråkig information om att taxisystemet för personer, som är berättigade till färdtjänst enligt handikappservice- och socialskyddslagen, skulle ändras från och med den 1 oktober. Det nya systemet är godkänt av en arbetsgrupp, som handhar Askola-Sibbo-Borgå-Lovisa området. Min första fråga är vem den här gruppen består av.
Det tidigare systemet fungerade mycket bra. Jag kunde ringa direkt till den ofta anlitade, pålitliga taxichaufför, som alltid kom vid avtalad tid. I juli kom en diger samling dokument med information om regler, kriterier och instruktioner om hur bland annat använda en speciell applikation för att beställa en så kallad Sote-taksi – allt endast på finska. Jag ringde upp personen, som handhade färdtjänstärenden i Lovisa och bad om att få information på svenska. Inget sådant kom. Senare fick jag veta att det över huvud taget inte finns en svenskspråkig version.
Det nya systemet innebär att kunden nu ska boka alla resor via beställningscentralen Taksi Helsinki. De flesta anställda på Taksi Helsinki talar endast finska. Om kunden inte kan finska undrar de om man talar engelska. Om inte, försöker de leta reda på någon svenskspråkig, vilket ju är ett helt korrekt förfarande. Om man har tur ringer en svensktalande person snart eller långt senare, eller inte alls. Varför fungerar inte den svenskspråkiga bokningstjänsten? Det finns många, speciellt äldre personer, som inte kan eller förstår finska och som kanske inte har någon anhörig eller granne, som kan hjälpa.
Ett annat problem gäller de bokade taxiskjutsar, som antingen är rejält försenade eller som inte kommer alls. Jag hade bokat en Sote-taksi till ett möte nyligen. Mötet hade bestämts redan flera veckor innan och förberedelser hade också gjorts på destinationsorten. Alla dagens sysslor hade jag tidsmässigt planerat utgående från detta möte. Avhämtning skulle ske klockan 13.30 och mötet börja klockan 14. Väntade på taxin med ytterkläderna på, klockan blev 13.35, ingen kom. Klockan blev 13.45, fortfarande ingen. Ringde upp Taksi Helsinki. Det visade sig att ingen taxi är på väg över huvud taget.
Ingen meddelade att ingen kommer. Man frågade om jag ville avboka min resa. Om jag inte gjorde det och en taxi kanske skulle komma senare, men jag inte längre hade behov av den skulle jag förlora en av de resor som jag beviljats den månaden. Med andra ord måste kunden veta att ringa till taxicentralen igen och avboka en bil som inte kom ... Jag avbokade resan, den var ju inte aktuell längre.
Hade jag vetat att ingen taxi kommer hade jag annullerat min ankomst till mötet i tid och i stället kunnat uträtta annat den dagen. Är det så omöjligt i denna teknikens tidevarv att någon i bokningsprocessen gör en uppföljning av att beställda resor verkligen blir av? Om ingen chaufför åtar sig körningen vid utsatt tid skall kunden meddelas. Min tanke går till de åldringar som behöver flera timmars förberedelse inför en taxiresa. Kanske de väntat länge och sett fram emot att få göra den här resan – och så kommer ingen eller kanske så sent att hen inte längre orkar ge sig av.
Jag har förstått att det inte finns tillräckligt med färdtjänstchaufförer som åtar sig skjutsar till och från glesbygden. Så här var inte fallet tidigare. Varför påbörjades ett nytt bokningssystem för färdtjänsten innan man visste att det säkert skulle fungera? Det är speciellt kunderna på landsbygden som drabbas, vi, som är mest beroende av att tjänsten fungerar smidigt på alla plan.
Christel Slätis, Pockar

ANDRA LÄSER