Prisma står fast vid sin jingel: ”Pengarna räcker till”

Kirkas gamla schlagerlåt "Kaikkea on" har spelats flitigt i Prismas tv-reklamer på sistone. Men vad hände med textraden om att pengarna räcker till? Sampo Päällysaho på S-gruppen reder ut missförståndet. 

Prisma använder en Kirka-låt i sin tv-reklam. ”Kaikkea on, ja rahani riittää”, sjunger han. Men nu verkar Prisma ha tagit bort det sista: ”ja rahani riittää”. Sampo Päällysaho, direktör för dagligvaruhandeln vid S-gruppen, säger att det inte är ett medvetet val. 
Sören Jonssonsoren.jonsson@hbl.fi
30.11.2022 13:06 UPPDATERAD 30.11.2022 16:52
Om du har sett på tv under det senaste året har du troligtvis hört Kirkas gamla schlagerdänga ”Kaikkea on” från 1972. Låten figurerar i S-gruppens reklam för varuhuset Prisma. 
Fritt översatt går reklamjingeln så här: ”Det finns av allt, och pengarna räcker” (fi. Kaikkea on, ja rahani riittää). Men på senare tid verkar Prisma ha tagit bort den senare delen av jingeln. 
I diskussionsforum på nätet har man diskuterat om det är ett medvetet val. Räcker inte pengarna till på grund av inflationen? HBL frågade vad som hände med strofen. 
– Vi har varken förkortat eller tagit bort någonting. Vi har flera olika versioner av jingeln, och nu när vi närmar oss jul är det produkterna som är i fokus. Därför använder vi den korta versionen av jingeln, säger Sampo Päällysaho, direktör för dagligvaruhandeln vid S-gruppen.

Tycker du att det är lämpligt att sjunga om att pengarna räcker, nu när konsumenternas förtroende för den egna ekonomin är rekordlågt och köpkraften likaså?

– Jag tycker att låten är riktigt lämplig. Vi vill föra fram att Prisma har ett stort sortiment och att kunderna kan påverka vilka produkter de köper. 

Så pengarna räcker till? 

– Vi förstår att många kan ha det svårt just nu men vi ser till att priserna i Prisma är så låga som möjligt. Pengarna kan räcka så länge man gör planerade köp. Kunderna kan på riktigt påverka varukorgens innehåll och därmed också vilken slutsumma kvittot landar på. Det är i en storhandel som man har denna valmöjlighet.
Päällysaho säger att många de facto redan har ändrat sitt köpbeteende. Till exempel är det många kunder som väljer bort dyra specialostar. I stället har försäljningen av billigare inhemska ostar ökat. 
– Jag hoppas verkligen att ingen skulle behöva göra avkall på sina matinköp. Det är beklagligt att prisinflationen som kriget i Ukraina har orsakat prövar både låginkomsttagare och medelklassen. Förhoppningsvis blir situationen bättre snart. 

ANDRA LÄSER