Cargotec ser över sin strategi efter strandade fusionsplaner – kan sälja affärsenhet

Cargotec meddelar att man ser över sin strategi efter att fusionen med Konecranes gick i stöpet. Bland annat ska man utvärdera en eventuell försäljning av affärsområdet McGregor.

Att den brittiska konkurrensmyndigheten satte stopp för fusionen var en besvikelse för Cargotec och Konecranes.
Börsbolaget Cargotec, som tillverkar lyftanordningar, uppgav på onsdagen att man framöver ”fokuserar på en hållbar och lönsam tillväxt i sin kärnverksamhet”. Det innebär bland annat att man planerar upphöra med tillverkning av tunga lyftanordningar under varumärket Kalmar. Affärsområdet fokuserar i framtiden på mindre anordningar för hantering av containrar.
Samtidigt gör bolaget en ”utvärdering av strategiska alternativ” i affärsområdet MacGregor, vilket inkluderar en eventuell försäljning av affärsverksamheten. McGregor tillverkar kranar för sjöfart och godshantering.
Hiab, som är Cargotecs tredje affärsområde, förblir oförändrat och fortsätter vara kärnan i bolagets strategi och verksamhet.
Enligt ett pressmeddelande ska Cargotec det kommande året fokusera sitt kapital på förvärv, investeringar i produktutveckling inom elektrifiering, robotteknik och digitalisering samt miljöprogrammet Mission Climate.
Det var på tisdagen Cargotec och Konecranes meddelade att den planerade fusionen av bolagen inte blir av. Orsaken är att den brittiska konkurrensmyndigheten CMA satt sig på tvären, eftersom man anser att en fusion skulle hämma konkurrensen i branschen. Cargotec och Konecranes hör till världens största inom sina segment.

ANDRA LÄSER