Kesko, Neste och Helen gör strålande resultat – höjer de priserna mer än vad som krävs?

Utnyttjar giriga företag inflationen för att höja priserna mer än vad som krävs? Eller känns det bara som så? Rapportsäsongen har kört i gång och företag såsom Kesko, Neste, Helen och så gott som alla banker gör strålande resultat.

Kesko rapporterar ett bra kvartalsresultat för fjortonde gången i rad.
Sören Jonssonsoren.jonsson@hbl.fi
07.11.2022 06:01 UPPDATERAD 07.11.2022 13:13
Föreställ dig en bonde som tar vete till kvarnen för att mala mjöl. Han tar 22 procent mer för sitt vete än vanligt på grund av högre produktionskostnader. Kostnadsökningen används sedan för att motivera ett 15-procentigt prispåslag på brödpåsen.
”Stopp och belägg!” tänker säkert den mest inbitne ekonomen. Brödet består ju av mycket mer än vetemjöl. Och priset består i allra högsta grad av mycket mer. Endast 10–15 procent av brödets pris kommer från vetemjölet, resten är olika arbetskostnader och marginaler.
Så här argumenterar Paul Donovan, chefsekonom vid UBS Global Wealth Management, i Financial Times för att företag tagit tillfället i akt och höjt sina priser mer än vad som skulle krävas. Den vanlige konsumenten som står i mataffären har indoktrinerats i att tro att prisökningen beror på högre kostnader.

ANDRA LÄSER