Föreställ dig en bonde som tar vete till kvarnen för att mala mjöl. Han tar 22 procent mer för sitt vete än vanligt på grund av högre produktionskostnader. Kostnadsökningen används sedan för att motivera ett 15-procentigt prispåslag på brödpåsen.
”Stopp och belägg!” tänker säkert den mest inbitne ekonomen. Brödet består ju av mycket mer än vetemjöl. Och priset består i allra högsta grad av mycket mer. Endast 10–15 procent av brödets pris kommer från vetemjölet, resten är olika arbetskostnader och marginaler.
Så här argumenterar Paul Donovan, chefsekonom vid UBS Global Wealth Management, i Financial Times för att företag tagit tillfället i akt och höjt sina priser mer än vad som skulle krävas. Den vanlige konsumenten som står i mataffären har indoktrinerats i att tro att prisökningen beror på högre kostnader.
ANDRA LÄSER

Kollektivtrafik
”För kär för att köpa biljett” – Här är de bästa bortförklaringarna kontrollanterna får höra
03.02.2023 05:00

Graviditet
Sandra Erikssons babylycka: ”Det är okej att det är tungt ibland då det är så himla mysigt”
03.02.2023 10:47


Depression
Dejtingappar kan vara brutala – många tonårspojkar djupt oroade över att inte duga för kvinnor
03.02.2023 05:01
