Tyskarnas mest legendariska charterbolag Condor fortsatte på måndagen att flyga normalt med omkring hälften av sina närmare 50 flygplan. Några nya resor säljer man inte längre inom koncernen, men den tyska produktionen flygs tillsvidare.
Några nordiska passagerare får Condor, som redan har sökt om konkursskydd av den tyska regeringen, däremot inte av juridiska skäl flyga hem.
I Norden står det skandinaviska dotterbolagets samtliga tolv Airbusplan på marken, vilket drabbar koncernens researrangörer Tjäreborg i Finland och Ving, Globetrotter, Spies i de andra nordiska länderna.
Nordiska Thomas Cook Airlines Scandinavia ser, som flera andra frigående Thomas Cook-enheter åtminstone till pappers ut att vara en lönsam verksamhet. Bolaget ska under räkenskapsåret 2017-18 ha omsatt omkring 570 miljoner euro med en vinst på 30 miljoner euro före skatt, skriver den danska resesajten Check-in.
Leasade plan bundna till konkursförvaltaren
Den största delen av Thomas Cooks flygflotta om 116 flygplan är leasade flygplan; det nordiska dotterbolaget med huvudkontor i Köpenhamn leasar i huvudsak från det kinesiska leasingföretaget CCB eller irländska Macquarie.
Något snabbt skifte i leasingavtalen i den rådande krisen med turister som behöver få komma hem går inte att räkna med. Enligt den internationella Kapstaden-konventionen om leasing ska konkursförvaltningen först ha en chans att få upp planen i luften på nytt.
De flygplan som lämnat finländska Tjäreborgkunder strandsatta är danskregistrerade. Dansk lag ger konkursförvaltaren två månader på sig att ostört planera en eventuell fortsättning. I Finland är motsvarande regel sex månader.
I så fall blir det snarare så att de Thomas Cook-grenar, som ännu inte har satts i konkurs och förbjudits all vidare verksamhet, hyr in flygkapacitet.
Flora av jourande räddare
Europa har en växande flora av flygbolag som enbart jourar för att rycka in med så kallad wet lease eller Acmi-leasing där det behövs – ett fullt fungerande plan och besättning på önskad tidtabell där nöden, eller efterfrågan på flygstolar, är störst.
Störst i Europa är för tillfället irländska Cityjet, som bland annat står för mycket av SAS Finlandsproduktion. En betydande del av snabbleasing-kapaciteten är just nu anlitad för att täcka upp för de omkring 40 Boeing 737 Max-flygplan som står i flygförbud i Europa efter en serie olyckstillbud.
Thomas Cook-koncernen har sitt flyg uppdelat på fyra flygbolag. Förutom de två i Tyskland och Danmark, flyger ett bolag med bas i Storbritannien och ett i Spanien, med bas på Mallorca. De två senare har lagt ner alla flygningar.
ANDRA LÄSER
Ryssland
Anna-Lena Laurén: En ensamförsörjande pappa betalar ett fruktansvärt pris för krigsmotståndet i Ryssland
31.03.2023 17:00

Salutorget
Sista fiskförsäljaren lämnar Salutorget: ”Varför komma till torget för ett paket fisk när du får allt från ett köpcenter”
31.03.2023 17:03

Inflation
Nu faller inflationen kraftigt – men det finns en förklaring, säger chefsekonom
31.03.2023 15:22

Skådespelare
Efter Tove vill alla jobba med Alma Pöysti – i påsk får vi se henne begå övergrepp som finlandssvensk skurk
31.03.2023 19:39

Viking Line
Svenske storägaren kan ta över toppositionen på Viking Line – ”Kände att det var dags”
31.03.2023 10:27
