Roland Schimmelpfennig: Politisk teater måste kunna andas

Den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig tar skrupelfritt till fula trick för att få publiken att känna empati för nödställda.

Roland Schimmelpfennig ville skriva om situationen i Syrien men visste till en början inte hur. Lösningen blev en fabel om världens uppdelning i rika och fattiga zoner.
12.01.2019 12:40 UPPDATERAD 14.01.2019 07:06
De små husen. Kyrktornen. Bäcken. Bron. En Biergarten. Man anar ljudet av klirrande sejdlar och människosorl.
Kameran panorerar över den näpna miniatyrvärlden på Viirus scen och återger den på skärmen ovanför. På ett lustigt sätt påminner den lantliga, klichétyska atmosfären nästan om tv-klassikern Heimat.
Skådespelare läser beskrivande passager: "På båda sidorna om bron över bäcken bor människor, där finns jordbruk och hemman, lador och stängsel och bodar, stallar, bondgårdar, några i rött tegel, och andra i korsvirke ..."

ANDRA LÄSER