Boende om nya biltunneln: "Hoppas goda cykelrutter också är under arbete"

Åsikterna om den 1,6 kilometer långa tunneln från Sörnäs till Hermanstad går isär. Ju fler bilar under jord, desto bättre anser Marjukka Mäkelä som skulle vilja se liknande satsningar på cyklister. Arcadas rektor vill däremot diskutera drivmedel.

Vart ska vi cyklister och fotgängare ta vägen, undrar Marjukka Mäkelä som bor i Arabia. Hon är professor i allmänmedicin vid Köpenhamns universitet och säger sig lita på att tjänstemännen och -kvinnorna sett störst allmännytta i att bygga en ny biltunnel.
– 200 miljoner euro är mycket för att utsläppen ökar, för att det blir rusning på fler ställen och för att omständigheterna för dem som promenerar och cyklar försvåras.
Biträdande borgmästaren Anni Sinnemäki (De Gröna) var inte nådig när hon lade ut texten om den så kallade Sörnästunneln på onsdagen.
I liknande banor tänker Arabiabon Marjukka Mäkelä när hon korsar Hermanstads strandväg på cykel en dag senare.
– Jag har försökt läsa kartorna och förstått att det blir en lång tunnel. Hoppas det blir mer rum för oss cyklister när de sätter bilar under jorden.
Läs också: Heta känslor i stadshuset när Sörnästunneln godkändes
Mäkelä äger visserligen en bil, men har "aldrig använt den till vardags". Den tar hon bara när hon åker till stugan eller till Haga för att sköta sitt barnbarn. Hon är alltså inte en av de tiotusentals som kommer passera tunneln när den står klar på 2030-talet.
Här, på Sörnäs strandväg, kommer bilar på väg norrut i framtiden dyka in under jord.
I fallet Sörnästunneln saknar hon information om hur cyklister och fotgängare påverkas.
– Jag har väldigt svårt att säga vem som har nytta av tunneln. Prognoserna för hur bilism och lättrafik ökar eller minskar varierar efter vem du frågar. Men jag brukar lita på ämbetsmän och -kvinnor. De har säkert tänkt till och sett allmännyttan.
Marjukka Mäkelä har följt debatten om tunneln i olika tidningar. Hon är nöjd över vilka synpunkter hennes parti framfört.
– Jag röstar på partier som delar mina värderingar. Det här var säkert ett svårt beslut att fatta, när det berör så många människor.
Sörnästunneln kommer att bli mer än 1,5 kilometer lång.

Arcadas rektor: Har inga starka passioner

I takt med att trafikljusen skiftar från rött till grönt ökar bruset inne i yrkeshögskolan Arcadas aula.
För rektor Mona Forsskåhl är tunneln ändå inte den största frågan just nu. Arcada befinner sig i en omorganisering och tvingas skära ned i kostnader. Dessutom står höstens examensfester för dörren.
I framtiden kommer fler bilar passera skolan än i nuläget, bedömer experter. Enligt Forsskåhl stör bullret inte studenterna eller personalen särskilt mycket. Däremot hoppas hon att bilarna på 2030-talet inte spyr ut lika mycket avgaser.
– Vi har definitivt inte den renaste luften här i området. Så om det är miljövänliga bilar och fordon som kör här framöver känns tunneln som en klok idé.
Hur många bilar som passerar Arcada i framtiden är av mindre vikt än vilka drivmedel de använder, anser rektor Mona Forsskåhl.
Hon åker själv hybridbil till jobbet, speciellt när det gäller att undvika smitta i kollektivtrafiken.
Insikten om fler bilar för Forsskåhls tankar till uppfarten i Arcadas sydvästra hörn, där Hermanstads strandväg ansluter till riksväg 4.
– Den flaskhalsen kommer nog att irritera människor lika mycket som byggarbetena. En kollega brukar ringa när han är här precis utanför byggnaden och säga att han är framme om en kvart.
Anni Ritala ska promenera vid Arabiastranden med sin snart ettåriga dotter Ilmi. "Allt som gör trafiken snabbare eller smidigare är positivt. Samtidigt tycker jag att man borde begränsa bilism till exempel genom att höja bensinpriset ytterligare."
I rusningstid kan det dröja så länge att åka runt Arcada och in till parkeringsplatsen.
Mona Forsskåhl har bara ytligt satt sig in i tunnelplanerna, och säger sig sakna "starka passioner" i frågan. Så vitt hon vet hotas parkeringsplatserna inte av byggarbetena. Men om de ryker är det en annan femma.
– Om de försvinner blir vi arga.
Läs också: Sörnästunneln ger De Gröna huvudbry – inte en satsning på ett bilcentrum, säger SFP

ANDRA LÄSER