Sanna Marin för kvinnor, industrijobb för män – så betalar partier och kandidater för synlighet

En annons med en Sanna Marin-tygkasse visas för kvinnor, en annons om arbetsvillkor visas för män. Sannfinländarnas videor ses till 80 procent av män. Så plöjer partierna ner sina pengar i Meta, det vill säga Facebook och Instagram.

Metas annonsbibliotek visar vilka annonser och versioner som sponsorerats av varje partisida.
Sylvia Bjonsylvia.bjon@hbl.fi
20.03.2023 16:39 UPPDATERAD 20.03.2023 16:40
Över 29 000 euro har SDP som parti lagt ner på annonser i Metas kanaler, Facebook och Instagram, de senaste tre månaderna.
Utöver det kommer SDP i olika valkretsar och enskilda kandidater med sina hundralappar eller tusenlappar till.
Samlingspartiet har betalat 18 000 euro, och Samlingspartiet i Nyland ännu mer, nästan 27 000 euro, vilket sammanlagt drar partiet förbi de andra. Centern har som parti lagt ner över 24 000 euro mellan mitten av december och mitten av mars.

ANDRA LÄSER