Leoš Janáček: Den listiga lilla räven eller Vixen, regi Daisy Evans, dir. & arr. Stephen Higgins och mus. omarbetning Max Pappenheim. I rollerna bl.a. Rosie Lomas, Ivan Ludlow, Robin Baily och Timothy Dickison. Silent Opera på Maskinverkstaden Bruno 17.8.2017.
Sätt hörlurarna på och vandra iväg med sångarna i olika ruggiga miljöer. De sjunger live till ett delvis bandat ljudspår och spelar upp en total nytolkning av Janáčeks sagoopera Den listiga lilla räven. Maken till operaupplevelse har jag nog inte tidigare varit med om.
Handlingen är flyttad till undre världen i London och huvudpersonen, den lilla rävungen Vixen, är en liten bortrymd flicka som klarar sig så gott det går bland tiggare och drogmissbrukare. Ungefär som i operan omhändertas hon av en välvillig man, vars familj bemöter henne illa. Hon rymmer, träffar en annan man, blir med barn och skjuts slutligen av en oärlig polis, motsvarigheten till tjuvskytten i operan.
Upplevelsen blir stark genom att vi sitter mitt i smeten tillsammans med ensemblen, som dessutom förmedlar en miljö som de själva känner så väl. Den engelska texten är lätt att uppfatta och alla spelar med stor charm och ledig inlevelse. Rosie Lomas är helt oemotståndlig som Rävungen. Skogvaktaren gjordes kraftfullt av den ståtlige barytonen Ivan Ludlow, Räven av välsjungande tenoren Robin Baily och Harasta eller den oärlige polisen av duktige basbarytonen Timothy Dickinson.
Elektroniskt
Föreställningen börjar redan innan den börjat, då aktörerna vandrar omkring, musicerar och kommunicerar. All musik i själva operan är nog av Janáček hävdade en av musikerna som jag frågade, fastän det inte låter så. Originalorkestreringen hörs ibland men oftast har den behandlats elektroniskt, bearbetats mycket fritt och kompletteras med musik som spelas live av fem musiker. Allt detta mixas skickligt i hörlurarna till en njutbar verkningsfull blandning som, det får vi lov att tolerera, tar sig stora friheter med Janáček.
Gruppen Silent Opera får stöd av English National Opera och har tidigare spelat bl.a. Don Giovanni, Poppeas kröning och La bohème. Vixen sattes upp med stor framgång i våras i valven under Waterloo station i London. Laura Åkerlund, chefen för Helsingfors komiska opera, träffade Daisy Evans, eldsjälen i den engelska gruppen, och diskuterade ett gästspel på den gamla Maskinverkstaden i Helsingfors ritad av Bruno Granholm. Och så återstod bara att få Festspelen med i leken.
Silent Opera hävdar att 50 procent av deras besökare är under trettio år gamla och att 60 procent aldrig har sett opera tidigare. Relativt ungdomlig var publiken också i Helsingfors i torsdags. Idén att spela upp ett verk i hörlurar för en publik som sitter mitt i dekoren kan naturligtvis också förverkligas mer verktroget, om man så önskar. Här var avståndet till originalstoryn ganska långt, men moderniseringen fungerade mer än väl som ett socialt drama helt på egna villkor.
Ytterligare tre föreställningar återstår, två på lördag och en på söndag.
- Musik
- Opera
- Föreställningar
- Sång
- Musik
- Vixen
- Helsingfors
- Silent Opera
- London
- Bruno Granholm
- Ḩarastā
- Kultur och nöje