Instagrams nya funktion väcker kritik

Instagram pausar några av sina nya förändringar efter att fått utstå hård kritik under veckan som gått. I framtiden kommer sociala medier bestå mer och mer av videoinnehåll, menar Instagrams vd.

Håller Instagram på att bli som Tiktok? Det har många kritiker menat under veckan som gått i alla fall.
Instagramanvändare har under veckan som gått väckt kritik mot förändringar som genomförts i appen. Videoklipp från konton som man inte följer har börjat dyka upp i användarnas flöden, och appens algoritm prioriterar videor framom bilder, vilket bland annat Aftonbladet rapporterat om tidigare i veckan.
Instagram har själv menat att förändringen – som kallas "rekommendationer" – görs för att gynna influerare och kreatörer som vill nå ut till så många som möjligt med sitt innehåll eller reklam. Influerare har i sin tur menat att den nya funktionen kan öka följarantalet, men att interaktionen från deras följare har minskat, skriver Aftonbladet.
Kritiken mot Instagram fick stor draghjälp när influerarna Kim Kardashian och Kylie Jenner, med över 300 miljoner följare på var, deltog i ett upprop med rubriken "Gör Instagram till Instagram igen". Huvudpoängen i uppropet är att Instagram ska sluta försöka bli som Tiktok, där flödet enbart består av videor, och kan komma från vem som helst.

Mer video i framtiden

På fredag morgon hade 231 000 människor skrivit under uppropet på sajten Change.org. Deltagarna kräver bland annat att Instagram ska ta tillbaka den kronologiska tidslinjen, och att appens algoritm ska sluta prioritera videor framom bilder.
Och kritiken har väckt Instagrams intresse. På fredag eftermiddag rapporterar TT att appen har valt att pausa några av de senaste förändringarna gällande "rekommenderade" inlägg. Men videor prioriteras fortsättningsvis högre än bilder i appens flöde, skriver TT.
Instagrams vd, Adam Mosseri, förklarade också de senaste förändringarna i ett videoklipp på Twitter på tisdagen.
"Jag vill vara tydlig. Vi kommer fortsätta stöda bilder, det är en del av vårt arv. Jag älskar bilder, och jag vet att många av er älskar bilder också. Men jag måste vara ärlig, jag tror att mer och mer av Instagram kommer börja bestå av videor med tiden", säger Mosseri som menar att det ökade intresset för videor är en förändring som kommer ske oavsett om Instagram testar nya funktioner eller inte.
En allt större del av innehållet som delas, gillas och konsumeras på appen är videor, säger Mosseri i videon.
Instagram ägs av Meta som också äger Facebook och Whatsapp.
Artikeln uppdaterades klockan 12.57 efter TT:s rapporter om att Instagram valt att pausa några av sina förändringar.

ANDRA LÄSER