Nästan hundraåriga klassiker gör upp om världsmästerskapet utanför Blekholmen

Klassiska tolvor tävlar om världsmästerskapet i Helsingfors den här veckan. Från Salutorgskajen kan man skåda skönheterna på väg ut eller in från banan.

Den finskdanska besättningen ombord på Wings har gedigen erfarenhet av större mästerskap och skördat flera medaljer på Östersjön.
Johanna Häggblom
18.08.2021 08:30 UPPDATERAD 18.08.2021 12:30
Ända sedan Henrik Andersin köpte upp och började renovera tolvan Blue Marlin 2006 har drömmen varit att tävla om världsmästerskapet på hemmaplan. Efter år av planering och förberedelser gick startskottet slutligen på tisdagen och sensommarens stora höjdpunkt för klassikerna körde i gång. I hemma-VM får Andersin dessutom konkurrens av ytterligare två besättningar som seglar under finsk flagg, Vanity V och Wings.
Vid NJK:s hamn på Blekholmen, strax utanför Södra hamnen, råder full aktivitet då ett hundratal seglare iklädda regnställ i matchande färger gör sig redo för dagens duster. Ombord på vardera av de nio klassikerna behövs 16 man eller kvinnor för att sköta allt från rigg till manövrar.
– Allt är stort! På en tolva behövs fem personer bara på fördäck, säger Mikael Stelander, kommodor för Helsingfors Segelsällskap HSS och skeppare ombord på Vanity V.
HSS-kommodoren Mikael Stelander skeppar ombord på danskägda Vanity V.
Han skeppar vanligtvis åttan Ilderim, också en riktig träbåtsklassiker men med mindre mått. Att manövra en tolva på trettio ton kräver både samspel och känsla. Storseglet är kring 110 kvadratmeter och kan väga upp till 150 kilo.
– Det behövs fem sex man för att bära det. Allt är större, det är bara att vänja sig, säger Stelander.
– Och så finns det en speciell regel som bara gäller tolvorna. Om någon trillar överbord, vilket tyvärr händer rätt ofta, räcker det med att man ser till att han eller hon räddas på något sätt. Du gör en 360-graders straffsväng och får sedan fortsätta tävla, en besättningsman färre.
– Det är ganska behändigt!
En armada av unika klassiska tolvor utanför Helsingfors.
Vanity V ligger på sjunde plats efter första dagen.

"Jag tar den!"

VM-projektet för Stelander började i vintras då han blev tillfrågad om han ville låna en av tyskdanska Patrick Howaldts tolvor. Howaldt anses vara en av krafterna bakom klassens uppsving på Östersjön de senaste åren.
– Ring ingen annan, jag tar den, svarade Stelander genast.
Förutom sin besättning på Ilderim lyckades han värva ytterligare några gastar för projektet. Hela säsongen har de sedan åkt runt Östersjön för att träna i regattor inför VM. Teamet är redo att ge sig in i medaljstriden, för visst skulle det smaka med seger på hemmaplan.
Motståndet är dock hårt när garvade seglare från hela Europa ger sig ut på banan. Den andra finskflaggade båten Wings har redan hunnit skaffa sig längre erfarenhet med bland annat ett EM-guld i bagaget. Båten ägs av ett danskt-finskt syndikat där NJK:arna och HSS-medlemmarna Thomas Ahlström och Johannes Gullichsen ingår.
Fest hela veckan bjuds det på utanför Helsingfors där tolvorna gör upp om världsmästerskapet. På bilden tolvan Jenetta från 1939.
Samtidigt visade Henrik Andersin prov på att Blue Marlin är i sitt esse genom att vinna den allra första starten på tisdagen. Hennes resa från vrak till potentiell världsmästare är ett bevis på att det flera år långa restaureringsprojektet burit frukt.
– Sådana här båtar har inget bäst före-datum, om man bara varsamt tar hand om dem, konstaterar Anders Kurtén, vd för Baltic Yachts där han sitter i båtskjulet tillsammans med Andersin innan start.
Här har alla nio tävlande båtar en färggrann historia.
– Äldst är Thea, från 1919. Hon har tävlat längre än någon annan här, säger Andersin.
I dag är hon danskägd och tävlar med dansk besättning. Regerande Europamästare är Vim från 1939, med självaste Patrick Howaldt vid rodret. Även han tävlar med dansk besättning och visade sig på styva linan genom att vinna tisdagens andra start. Vim leder för tillfället i totalpoängen.
Danskägda Vim, med anor från 1939, hör till de klassiska tolvor som tävlar om världsmästerskapet i Helsingfors den här veckan. Den regerande Europamästaren får hårt motstånd, bland annat av tre tolvor som seglar under finsk flagg, något som aldrig tidigare hänt.
VM fortsätter hela veckan och avslutas på lördag. En färja ut till Blekholmen går skytteltrafik från Södra hamnen.
Här kan du se resultaten.

Uppsving på Östersjön

Tolvorna, 12mR, var den stora internationella kappseglingsklassen i början av 1900-talet och en olympisk klass åren 1908, 1912 och 1920.
På 30-talet byggdes de flesta av de klassiska tolvorna, men sedan dalade intresset tills klassen gjorde comeback i America's Cup 1958. Då byggdes ett hundratal nya båtar främst i USA, främst av plast. I America's Cup tävlade man med tolvor fram till 1987.
I Europa tävlade man länge bara på Medelhavet, men de senaste åren har klassen vuxit kraftigt i Östersjöområdet.
En avgörande regatta med tanke på det nuvarande intresset var 150-årsjubiléet för America’s Cup år 2001. Elva klassiska europeiska tolvor – fler än någonsin sedan 1930-talet. Sammanlagt 36 tolvor deltog i jubileumsregattan.
Omkring 50 klassiska och drygt 60 America’s Cup-tolvor finns kvar av de 170 som byggts i världen.
De nio deltagande båtarna i årets VM är konstruerade mellan 1933 och 1940, förutom Thea som byggdes 1919.
Källa: Kim Weckström

Klassisk båt

Att båten heter tolva (12mR-båt) betyder inte att den är 12 meter lång. Den kan vara mellan 19 och 22 meter.
Siffran 12 kommer från en formel där man bland annat beaktar båtens längd i vattenlinjen, dess fribord och segelyta. Formeln kom till 1906.
Blue Marlin är till exempel 22,30 m lång, 3,6 meter bred och väger 30 ton. Kölen vägen ungefär hälften av det.
Källa: 12mrclass.com

ANDRA LÄSER