Harvia vill till börsen – tror på den globala bastumarknaden

Harvia, mest känt för sina bastuugnar, utreder en börslistning.

– Det här är en del av vår strategi. Vi har växt bra, internationalisering är nästa steg. Vår största ägare Capman vill få med flera ägare för att kunna utveckla bolaget, säger Harvias ekonomidirektör Ari Vesterinen.
Han betonar att måndagens besked är att en börslistning utreds, inte att bolaget listas.
– Vi förhåller oss positiva till att bli mer kända genom börsen. Det gör det möjligt att till exempel finansiera företagsköp med egna aktier och att rekrytera nyckelpersoner som kan belönas.

Hur stor är den globala marknaden för bastuugnar?

– Hela bastumarknaden är värd 3 miljarder, av det står ugnarna för en tiondel. Vi återkommer till det ifall projektet avancerar, säger Vesterinen.
Harvia säljer dessutom ånggeneratorer, infrakabiner och diverse bastuinredning.
Företaget kommer från Muurame i mellersta Finland och har tillverkar bastuaggregat i 60 år. Omsättningen i fjol var 60 miljoner och rörelsevinsten 10,7 miljoner.
Börslistningen skulle ske genom en aktieemission, målet är att få in 45 miljoner. Capman skulle förbli en stor ägare även i fortsättningen.

ANDRA LÄSER