”Motion är bra” – så kommenterar fotgängare Helsingfors bilbeslut

Försöket med färre bilar på Esplanaden får tummen upp bland fotgängare som HBL talar med. Men det finns också rädsla för trafikstockning på de körfiler som ska finns kvar. – Jag ser både bra och dåliga sidor med det, säger helsingforsaren Jasmiina Parta.

Helsingforsbon Jasmiina Parta promenerar mycket och vill se ett livskraftigt centrum. Samtidigt är hon fundersam över hur trafikarrangemangen blir med färre körfiler vid Esplanden.
Anna Svartströmanna.svartstrom@hbl.fi
16.11.2022 17:03 UPPDATERAD 16.11.2022 19:59
Fotgängarna på Norra Esplanaden tar sig fram som i två olika tempon den onsdagsförmiddag när en första antydan om annalkande vinter har nått Helsingfors.
Dels är det de förundrade flanörerna som till stor del verkar vara tillfälliga besökare. Och dels har vi dem som med raska steg går mot en tydligt mål: jobbsällskap på väg på lunch, folk som har en tid att passa.
I vågor styrda av trafikljusen kommer bilar körande från Salutorget mot Mannerheimvägen. Längs Södra Esplanaden är riktningen den motsatta.
Den trafiken ska ändå minska i det försök som Helsingfors stadsmiljönämnd klubbade igenom dagen innan. I det experimentet ska båda gatorna ha bara en körfil. På Norra Esplanaden blir det i stället mer plats för fotgängare, medan Södra Esplanaden ska få en cykelbana.
Det finns bilister som rasar över beslutet och fastighetsägare och affärsinnehavare som är oroade, vilket HBL har rapporterat om.
Den här gången riktar vi in oss på dem som rör längs Esplanaden sig till fots för att höra vad de anser.
Sirkka Ritvaniemi och Aili Virkki är från Jyväskylä och Tavastehus. De tycker att Helsingfors kan ta efter städerna och få till fler gågator.

Exempel från annat håll

Sirkka Ritvaniemi och Aili Virkki har anlänt med färjan från Stockholm till Skatudden och promenerar mot centrum. 
Ritvaniemi är från Jyväskylä, Virkki från Tavastehus. De känner till Helsingfors väl – men kan samtidigt bidra med lite perspektiv.
Tavastehus och Jyväskylä har nämligen gågator och damerna ser inget annat än fördelar med dem. Därför tycker de att planerna på att minska på biltrafiken låter utmärkta i huvudstaden låter utmärkta.
– I dag ska folk köra med bil ända dit de ska. Jag är av en annan åsikt. Det är bättre att parkera lite längre bort och sedan gå, säger Ritvaniemi.
– Motion är bra, i vilken ålder som helst, säger Virkki. 
Esplanaden i Helsingfors beskriver de som en toppenplats inte minst på sommaren. Och nyrenoverade restaurang Kapellet!
Bilarna med sina avgaser däremot, dem säger sig Aili Virkki har reagerat negativt på redan tidigare.
Jasmiina Parta har märkt att flera affärslokaler är tomma i centrum, bland annat längs Alexandersgatan. Hon hoppas att kvartersbutikerna ska hitta sin nisch.

Blir följden trafikstockning?

Jasmiina Parta, som är på väg att korsa gatan, är däremot mer delad. I barnvagnen vaknar hennes son, trots att hon drar på vagnen fram och tillbaka.
Familjen bor en kilometer bort och Parta känner till den rätt polariserade diskussionen om Esplanadexperimentet.
Parta rör sig mycket till fots, men hon förklarar att familjen också behöver bil. Ska de ta sig västerut med bil sker det vanligen via Norra Esplanaden. 
– Jag undrar om det blir mer rusning på den ena fil som finns kvar. Men samtidigt är det också bra att man gör området trevligare så att dragningskraften ökar.
För Jasmiina Parta ser centrum som ett slags visitkort för hela Finland, och säger sig värnar om de mindre affärerna.
Hon har lagt märke till att många lokaler står tomma till exempel längs Alexandersgatan.
– Jag hoppas att kvartersbutikerna ska hitta sitt eget sätt att vara framgångsrika.
Parkeringsplatser försvinner i och med försöket, och hon konstaterar att det gör det besvärligare för invånare och dem som kommer längre ifrån.
– Det här är inte svartvitt.

Shoppar på annat håll

Aada Mankinen har lunchpaus. Hon arbetar i Esplanadkvarteren, har inte bil och anser personligen att det är bra att fordonstrafiken ska minska.
Också hon berömmer trivseln under sommarmånaderna, som känns avlägsna i råkylan.
Ska hon shoppa är det till köpcenter lite utanför centrum som hon söker sig. Där finns affärerna sida vid sida, och utbudet känns större.
– Det är främst turister i butikerna här, säger hon där stannar upp på Norra Esplanaden.
Islänningen Freyr Fridfinnsson har inte reagerat på att det skulle vara mycket biltrafik i Helsingfors, men tycker tanken att ge mer plats till fotgängare i princip låter bra.
På ett av kaféerna har Freyr Fridfinnsson slagit sig ner med en kopp kaffe och sin dator. Han är i Helsingfors för uppstartsmässan Slush, men bor i Reykjavik. Där är bitar av Laugavegur avstängd för bilar, vilket han tycker är trevligt.
Freyr Fridfinnsson har varit i Helsingfors förr och har inte reagerat på att det skulle vara särskilt mycket biltrafik i stan.
När han får höra om planerna för Esplanaden kommenterar han dem med att de låter bra. Samtidigt påpekar han att mycket beror hur trafikarrangemangen fungerar i övrigt.
Vad tycker du om beslutet?

ANDRA LÄSER