Nissan Leaf sladdar längre

Nissan Leaf är världens vanligaste elbil. Man kan lugnt påstå att modellen varit en succé, och kanske det är därför som ansiktslyftningen efter fem år i stort sett handlar om ett kraftigare batteri. Det är ett tillval som ökar den teoretiska räckvidden från 199 till 250 kilometer för nästan 5 000 euro, eller 100 euro per kilometer.

Livlina. Det gäller att ha laddstationer i närheten när batteriet börjar tömmas. Hittar man en snabbladdningsstolpe får man 80 procents laddning på en halv timme.
Att köra i väg med en elbil känns mäktigast vid start och innan hastigheten får däckbruset att höras. Det är då man kan mäta ut hela fördelen med eltekniken. På grov asfalt hör man normalt alldeles tillräckligt med buller också utan förbränningsmotor.
Vid accelerationerna är det också lätt att le eftersom elmotorer inte behöver någon betänketid. Fullt vridmoment finns hela tiden tillgängligt, så det ska till en mycket stor konventionell motor för att kunna tävla med en Leaf från noll upp till landsvägshastighet. Någon växellåda finns inte i normal mening, man bara väljer framåt eller bakåt med den lilla joysticken och trycker ner foten mot pedalen.

Bra andrabil

Eftersom räckviddsångesten är märkbar hos nya elbilsförare känns det förstås bra med ett lite effektivare batteri. Effekten har ökats utan att förstora själva paketet, så innerutrymmena har inte påverkats. Kapaciteten har ökat från 24 till 30 kWh, vilket enligt Nissans slogan ska ge "en dag till" på vägen. Det säger i sin tur också rätt mycket om hur det är tänkt att man ska använda bilen: som pendelfordon till jobbet och hem igen.
Antagligen är det många som kommer att betala lite extra för att kunna nå lite längre mellan laddningarna. Men om man ändå har en Leaf för att huvudsakligen ta sig till och från jobbet inom en femtio kilometers radie, som de flesta gör, räcker det ju strängt taget med det klenare batteriet. Än så länge är det trots allt svårt att ersätta en konventionell bil med en Leaf i ett land som Finland där avstånden är långa, klimatet krävande och där man oftast har råd med bara en bil.

Relativ räckvidd

Nissan Leaf kan oftast inte fungera som familjens enda bil. Visserligen får man in fyra till fem personer och lite bagage i bilen, men då förkortar man genast räckvidden.
Det första man ska lära sig när man går över till elbil är att en kilometer på vägen nästan alltid är något helt annat på räckviddsmätaren. Den dagliga rutten till jobbet är 11 kilometer, men under en vecka gav den en förkortning av räckvidden på allt mellan 18 och 25 kilometer per gång utan nämnvärda skillnader i trafiktäthet och antalet trafikljusstopp. Det här är inte ett problem om man vet det och lägger en säkerhetsmarginal någonstans halvvägs kring den angivna räckvidden. Men det innebär drygt 100 kilometer vintertid, sällan mera. Man ska inte börja improvisera och avvika från sin planerade rutt alltför mycket. Det gäller framför allt att ha koll på var närmaste laddningsstolpe eller eluttag finns.

Laddningsstrul

Att ladda bilen är sällan ett problem i en stad, däremot är det inte alltid en snabb operation. Även om jag inte kan ladda hemma gick allt tämligen smärtfritt under den vecka jag lånade bilen. Under en av de fyra första dagarna var förstås en laddningsstolpe ur bruk, och en annan stängdes för service mitt under laddningen. Det är inte heller självklart att ett laddningsuttag råkar vara ledigt när man kommer till varuhus eller parkeringshus som har sådana. Ställer man bilen i olika avgiftsbelagda parkeringshus bör man för säkerhets skull installera ett par appar och registrera sig hos ett par olika laddningsoperatörer också, annars blir det en ganska seg process innan man får stolpen att ge ifrån sig elektricitet. Gratisladdning är långt ifrån någon självklarhet efter de första åren när det fanns några få pionjärer på vägarna.
Med ett jordat vägguttag och 10A laddar man bilen på 10 timmar. Installerar man en hemmaladdare kan man fylla batteriet på 4–8 timmar beroende på bilens mottagarutrustning. Med snabbladdare når man 80 procents laddning på 30 minuter.
Den möjlighet till räckviddsökning som Leaf nu erbjuder är förstås en positiv utveckling, vi talar trots allt om en 26-procentig ökning. Ändå är det mycket få som kommer att kunna köra 250 kilometer på en laddning ens på sommaren. Den som kommer längst en het sommardag kör dessutom utan luftkonditionering, utan radio och i drygt 60 km/h.
Samma fenomen gör att man kan påverka räckvidden själv genom att stänga av värmen en nollgradig vinterdag. Då har man genast omkring tio kilometer till att spela med, om man hellre fryser.
Det effektivare batteriet höjer i teorin priset med omkring 2 000 euro, men eftersom den billigaste utrustningsnivån bara har det gamla batteriet kan man inte jämföra på det sättet. Ser man till startpriset är skillnaden 5 000 euro mellan den billigaste 24 kWh-versionen och den billigaste 30 kWh-versionen. Garantitiden för det effektivare batteriet är åtta år eller 160 000 km, jämfört med fem år och 100 000 km för det vanliga.
ANDRA LÄSER